Search
728 x 90
728 x 90

علی مصباح یزدی

دانشیار

علوم اجتماعی

تحصیلات حوزوی:

–       1353 تا 1369 گذراندن دروس مقدمات، سطح و خارج حوزه علمیه قم.

–       شرکت در دوره های ویژه آموزشی مؤسسه “در راه حق” تحت اشراف حضرت آیت اله مصباح یزدی و با عنوان معارف اسلامی و علوم انسانی از سال 1360 در کنار دروس حوزه.

–       شرکت در رشته روان شناسی بنیاد فرهنگی باقر العلوم(ع) قم.

تحصیلات دانشگاهی:

–       ارشد فلسفه تطبیقی/ سال 1374 / موضوع: مقایسه رویکرد ملاصدرا و ِان پیاِه به تحول معرفت بشری از  دانشگاه مک گیل کانادا.

–       دکترای فلسفه دین از مک گیل کانادا در سال 1382 / رساله‌ای در نقد دیدگاه یورگن هابرماس درباره دین و عقلانیت.

–       همچنین در گرایش های روانشناسی، جامعه شناسی نیز متخصص می باشد.

همکاری های علمی و اجرایی:

1- معاونت پژوهشی بنیاد فرهنگی باقرالعلوم(ع) قم.

2- عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم.

3- مدیر مسئول فصلنامه  علمی- پژوهشی معرفت فلسفی.

4- عضو هیأت تحریریه فصلنامه علمی- تخصصی معارف عقلی.

5- مسئول شورای سیاست گذاری مجموعه آثار حضرتآیه الله مصباح یزدی.

6- عضویت در شورای پِژوهش و نگارش برای آماده سازی بخش هایی از کتاب «آموزش فلسفه».

7- این استاد حوزه و دانشگاه در طول سالهای اخیر به تدریس موضوعاتی مرتبط با فلسفه دیین، مبانی معرفت دینی، فلسفه اخلاق، هرمنوتیک و فلسفه علوم انسانی و اجتماعی پرداخته و هم اکنون بخش زیادی از اوقات خود را صرف پِِژوهش در زمینه های مذکور می کند.

کتاب های ایشان:

– نظام اندیشه اسلامی در مصاف با چالش های معاصر(1390).
– روانشناسی رشد: با نگرش به منابع اسلامی / نقش ایشان: همکار گروه نویسندگان / سال چاپ: 13855 / ناشر: سمت /  شابک:  964-459-179-8

مقالات ایشان:

– تربیت دینی و فاعل ارادی /  نویسندگان: مصباح، علی- گرایی، عباس / نشریه: «اسلام و پژوهش های تربیتی» بهار و تابستان 1389 – شماره3 (22 صفحه – از 125 تا 146)

–       سخن نخست: فلسفه، کلام و عرفان » معرفت فلسفی » بهار 1384 – شماره7 (4 صفحه – از 7 تا10)

–       دین و جامعه؛ رویکردها و مبانی نظری/ نشریه: «معرفت» آذر و دی 1379 – شماره 37 (5 صفحه – از 113 تا 117)

–       ساختار چند مرتبه ای صورت های ذهنی در ادراک صحنه های دیداری/  نشریه: «معرفت» بهار 1375 – شماره 16 (6 صفحه – از 72 تا 77)

–       سخن نخست نشریه: «معرفت فلسفی» زمستان 1383 – شماره 6 (4 صفحه – از 7 تا 10)

–       سخن نخست، نشریه: «معرفت فلسفی» تابستان 1383 – شماره 4 (4 صفحه – از 7 تا 10)

–       دین عقلانیت، و تحول معرفت/ نشریه«معرفت فلسفی» پاییز و زمستان 1382 – شماره 1 و 2 (40 صفحه – از 137 تا 176)

–       نخستین سخن/ نشریه: « معرفت فلسفی» پاییز و زمستان 1382 – شماره 1 و 2 (2 صفحه – از 5 تا 6)

–       بررسی مبانی انسان شناختی دیدگاه های اریک فروم / نویسندگان: مصباح،علی- محیطی اردکانی،محمد علی نشریه: «معرفت فلسفی» بهار 1390 – شماره 31 (علمی-پژوهشی) (32 صفحه – از 195 تا 226)

–       رابطه روانشناسی و اقتصادقسمت2 / نشریه: «معرفت» تابستان 1371 – شماره 1(5 صفحه – از 12 تا 16)

عقلانیت از دیدگاه اندیشمندان علوم اجتماعی از یک سو، سمبل مدرنیته شناخته شده و از سوی دیگر، مدعی و جای‏گزین دین. هابرماس به عنوان یکی از مدافعان برجسته مدرنیته، در توجیه و استدلال بر این فرضیه سعی بلیغی نموده است. از مهم‏ترین پیش‏فرض‏های هابرماس در نظریه کنش ارتباطی، تفسیر تکاملی از عقلانیت و نگاه ابزاری به دین است. وی با چنگ ‏انداختن به یافته‏ها و فرضیه‏های علوم و فنون گوناگون تلاش می‏کند تا روند عقلانی‏سازی جهان‏بینی‏ها را با فرایند رشد شناختی کودک تطبیق دهد و دین را ابزاری ساخته بشر برای حل معضلات معرفتی و مشکلات معیشتی در دوره‏ای خاص معرفی کند که با از راه رسیدن عقلانیت مدرن، باید پایان عمر مفید خود را اعتراف کرده، جای خویش را به این حریف‏توانمند واگذارد. این مقاله، به بررسی استدلال‏های هابرماس بر این اندیشه می‏پردازد تا نقاط ضعف و قوت آن آشکار گردد.کلید واژه‏ها دین، عقلانیت، معرفت، کنش ارتباطی، هابرماس، علوم اجتماعی، مدرنیته، عقلانی‏سازی، افسون‏زدایی، زبان.

شاخصه ها & امتیازات

آرشیو پایان نامه ها

پایان نامه ها

پایان نامه های مرتبط با استاد اعم از پایان نامه های راهنمایی شده و مشاوره شده توسط استاد

پایان نامه های راهنمایی شده

پایان نامه های مشاوره شده

آرشیو مقاله ها

مقاله ها

مقاله های نوشته شده توسط استاد

نتیجه ای یافت نشد...

آرشیو کتاب ها

کتاب ها

کتاب های نوشته شده توسط استاد

نتیجه ای یافت نشد...