امروزه، رشد لجامگسیخته مصرفگرایی از معضلات بسیاری از کشورها است. جامعه و کشور مصرفزده کمتر به خودکفایی خواهدرسید. این گرایش در تمامی اقشار جامعه نفوذ کرده است و زنان نیز با آن رابطهای دوسویه دارند؛ از سویی جمعیت انبوهی از مصرفکنندگان، زناناند و از دیگر سو، زنان بر الگوی مصرف دیگران به ویژه افراد خانواده تاثیرگذارند. پس اصلاح الگوهای مصرف در هرآنچه نگهداری و حفظ آن اثر مثبت در اقتصاد فرد و جامعه دارد، ضروری به نظر میرسد. در این ارتباط، زنان میتوانند فرهنگ صرفهجویی را درون خانواده نهادینه کنند که این خود به فرهنگسازی در کل جامعه منجر خواهد شد.بخش مهمی از آموزههای دینی که در رابطه با مسائل اقتصادی است ناظر به بیان الگوهای مصرفی مطلوب از نظر شرع مقدس میباشد. در این نوشتار، در ابتدا معیار کلی اسلام در این زمینه معرفی شده است سپس با طرح مباحث اجتماعی مرتبط با بحث «مصرفگرایی»، تاثیر تبلیغات بر مصرفگرایی زنان مورد بررسی قرارگرفتهاست.آسیبهای مصرفگرایی در جامعه زنان نیز از نکات مورد توجه نگارنده بوده که در قالب دو آسیب تجملگرایی و مدگرایی آمده است. از آنجا که شناخت مصادیق زهد، قناعت، سادهزیستی و دوری از تجملگرایی در زندگی حضرت زهرا( میتواند انگیزه کافی خصوصا در زنان مسلمان ایجاد کند. ذیل هر بخش نمونههایی از سادهزیستی و پرهیز از مصرفزدگی در زندگانی آن بزرگوار پرداخته شده است.