در این پژوهش تلاش نموده ایم تا به بررسی ابعاد و ویژگیهای کارگزار تراز دولت اسلامی بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بپردازیم. بدین منظور بعد از بررسی جایگاه رهبری در نظام اسلامی و اهمیت اندیشه ایشان و نحوه بررسی و مراجعه به آن، بر شناخت انقلاب اسلامی، اهداف و ویژگیهای و نقشه راه تحقق اهداف انقلاب اسلامی و بویژه جایگاه فعلی انقلاب در پیشرفت به سوی اهداف یعنی دولت اسلامی بر اساس آن اندیشه تمرکز نموده ایم. انقلاب اسلامی از فرآیند پنج مرحله ای تشکی شده است که پس از مرحله اول آن یعنی سرنگونی طاغوت با تشکیل نظام اسلامی اکنون به مرحله دولت سازی نائل آمده و با گذر از این مرحله و سپری نمدن مرحله جامعه سازی به مرحله نهایی یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد رسید. دولت در اندیشه مقام معظم رهبری در معنای قوه مقننه، مجموعه کارگزاران نظام و همچنین ساختارها به کار رفته است که معنای مراد ما در این پژوهش همان مجموعه کارگزاران در نهادها و دستگاها است که شامل رهبری، قوای سه گانه و سایر دستگاه هاست. در این معنا از منظر مقام معظم رهبری چنانچه کارگزاران دولت اسلامی به صورت جامع تربیت شوند، دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه محقق میشود. کارگزار تراز دولت اسلامی کارگزاری است که از جهت اعتقادی، معنوی، اخلاقی و رفتاری شاخصه های مورد نظر رهبری را داشته و در جایگاه خطیر کارگزاری در دولت قرار میگرید تا بتواند ماموریتهای مهم خویش را به انجام رساند. هرچند کارگزاران در تراز اسلامی تا حدودی تربیت یافته اند لکن با وجود موانعی هنوز دولت اسلامی به طور کامل تحقق نیافته است بنابراین بعد از بحث از جایگاه و وظایف کارگزاران اسلامی از منظر رهبری و نیز ویژگیها و ابعاد گوناگون این کارگزاران،در نهایت به بررسی موانع و مشکلات تربیت کارگزارن اسلامی پرداخته شده است.
عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام نماینده مردم شوشتر در دوره اول مجلس شورای اسلامی
دانشیار گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام معاون آموزش و فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام