پژوهش حاضر با عنوان فلسفه قیام عاشورا و نظرات تطبیقی موجود در این زمینه می باشد. سؤال اصلی در این پژوهش پیرامون فلسفه قیام عاشورا می باشد که در مقاطع مختلف نویسندگان با مگاهی حماسی و انقلابی و با اهدافی سیاسی و یا غیر سیاسی و با یک نگاه صوفیانه و یا بدور از نگاه صوفیانه به این رخداد پرداخته اند. ما در این پژوهش به نگاهی که درباره فلسفه قیام عاشورا از سال ۴۲ به بعد که امام خمینی (ره) نهضت خود را درایران شروع کرد، به وجود آمد که عمدتا یک نگاه حماسی و انقلابی و با یک دید سیاسی می باشد پرداخته و با استفاده از این نظریات و یک بررسی و مقایسه بین این نظریات یک نظریه جدیدی در باره فلسفه قیام عاشورا ارائه نموده ایم. در این پژوهش فرضیه ما این است که فلسفه قیام امام حسین(ع) اصلاح دینی، سیاسی و اجتماعی بوده است و نظریاتی که در این سالها مطرح شده به عنوان فلسفه قیام عاشورا: نظریه تشکیل حکومتی اسلامی نعمت الله صالحی نجف آبادی، نظریه شهادت طلبی علی شریعتی، نظریه امر به معروف و نهی از منکر استاد مرتضی مطهری، نظریه ترکیبی حضرت امام خمینی(ره) و نظریه عمل به تکلیف الهی لطف الله صافی گلپایگانی، بیانگر هدف قیام امام حسین(ع) نمی تواند باشد، بلکه اینها وسیله ایی می توانند باشند در رسدن به هدف و هدف امام حسین(ع) اصلاح بود آن هم اصلاح در سطح امور دینی، سیاسی و اجتماعی جامعه. حالا بعضی ها معتقدند امام این اصلاح را با امر به معروف و نهی از منکر می خواهد انجام دهد و بعضی دیگر می گویند از طریق شهادت طلبی و بعضی دیگر تشکیل حکومت اسلامی یا عمل به تکلیف الهی. ما در این پژوهش به منظور بررسی این موضوع، پژوهش را در یک مقدمه و سه فصل ارائه کردیم. در فصل اول به قیام کربلا پرداختیم از وقتی که از امام درخواست بیعت با یزید را کردند و امام ممانعت کرد تا وقتی که امام با سپاه عراق روبرو شد و در نهایت به شهادت رسید. در فصل دوم آمدیم به نظریاتی که درباره فلسفه قیام عاشورا مطرح شد پرداخته ایم که عمدتا این نظریات با یک دید حماسی و انقلابی و با یک هدف سیاسی مشترک و به دور از نگاه صوفیانه به این رخداد نگاه کردند. و توانستند یا بطور مستقیم و یا بطور غیر مستقیم بار سیاسی قیام عاشورا را انتقال دهند که شامل پنج نظریه می باشد که عبارتند از: نظریه تشکیل حکومت اسلامی نعمت الله صالحی نجف آبادی نظریه شهادت طلبی علی شریعتی نظریه امر به معروف و نهی از منکر استاد شهید مطهری نظریه ترکیبی حضرت امام (ره) نظریه عمل به تکلیف الهی لطف الله صافی گلپایگانی و در فصل سوم نظر خود را بیان کردیم با این عنوان که فلسفه قیام امام حسین (ع) اصلاح دین، سیاسی و اجتماعی بوده است. و در پایان به ارائه نتیجه گیری از کل مباحث پرداخته ایم.
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران
استاد گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام