در پژوهش حاضر در پی این سئوال كه مفهوم سیره سیاسی معصومین):( و اصول حاكم برآن از دیدگاه امام خمینی چیست؟ این فرضیه ارائه شد. كه سیره سیاسی معصومین):( از دیدگاه امام خمینی به مفهوم روش و اسلوب خاصی است كه ائمه):( در قول و فعل و تقریر خود در حوزه سیاسی و زندگی سیاسی اجتماعی به كار گرفته اند و اصول حاكم بر سیره عبارت از عدالت، قانونگرائی، مصلحت گرائی، امر به معروف و نهی از منكر و قدرت می باشد. از آنجا كه در اندیشه شیعه قول و فعل و تقریر معصوم(7) حجت است و مسلماً بخشی از این قول و فعل و تقریر به امورسیاسی - اجتماعی تعلق می گیرد. در پژوهش حاضر تحت عنوان سیره سیاسی ائمه معصومین):( ازدیدگاه امام خمینی؛ نیز سیره سیاسی آن بزرگواران به عنوان الگوهای كامل و عملی در تاریخ اسلام مدنظر قرار گرفت از دید امام راحل سیره ائمه معصومین):( در تمامی شئون ملاك عملمیباشد. بررسی روشهای متفاوت معصومین):( در مبارزات سیاسی نشان می دهد كه اگرچه درظاهر برخی از این سیره ها متفاوت به نظر می رسد و در هر مقطع زمانی سیره خاص و مشخصی ازمعصومین):( ارائه گردیده است امّا بر این سیرهها اصول مشتركی كه دارای ماهیت عقلی - شرعیهستند حاكم می باشد. اصول ثابت و مشتركی كه رنگ زمانه به خود نمی گیرد و فقط مصادیق آنهادر زمانهای گوناگون متفاوت میباشد. اصول مشتركی چون عدالت كه در سیره و زندگی فردی -اجتماعی - سیاسی ائمه به وضوح مشهور است. به گونه ای كه در سیره همگی آنها شاخه های این اصل ازجمله نفی انظلام و استرحام، نفی عذر و خیانت، نفی تعدی به حقوق دیگران مشاهده می شود، همچنین قیام بر علیه ظلم و جور در تمامی زمانها با اشكال متفاوت در سیره آنها به چشم می خورد. این اصل ما را به اصل دیگری رهنمون میشود. اهتمام به قانون و تبعیت واجرای آن با توجّه به عنصر مقتضیات زمان اصل است كه به عنوان امری قطعی و مسلم در سیرهآنها محسوب میشود. در واقع بی توجهی به قانون در سیره آنها جایگاهی ندارد و یا عدالت آنهاسازگار نمی باشد. از طرفی در اسلام عدالت فردی و اجتماعی به عنوان هدف قانونگذار و قانون الهی مدنظر است. در این راستا قانون الهی بر اساس عدالت و به منظور عدالت فردی و اجتماعی وضع گردیده است. و هدف آن نفع و مصلحت همه مردم می باشد. لذا عنصر مصلحت اسلام ومسلمین به عنوان عنصری تأثیرگذار در سیره آن بزرگواران نمود یافته به گونه ای كه بررسی گردیدائمه مسلمین در موارد بسیاری این سیره و روش خویش را در این جهت هدایت كردند. آن بزرگواران در راستای ایجاد عدالت فردی اجتماعی و اجرای قانون الهی - كتاب و سنت- سعی نمودند با توجّه به اصل امر به معروف و نهی از منكر، وظیفه ارشاد و هدایت خلق به سویحق را عملی سازند این اصل به عنوان اصل مبقیه اسلام و اصلی فراگیر محسوب میگردد ومیتوان گفت تمام اهداف مثبت و منفی اسلامی از جمله تشكیل حكومت را در بر می گیرد. درواقع عملی شدن اصول فوق بدون توجه به بزرگترین معروف سیاسی كه همان حكومت است،امكان نمیباشد. از طرفی وجود حكومت بدون توجه به اصل اقتدار و قدرت معنا و مفهوم نمی یابد. در هر نظامی آنچه به حكومت به عنوان ابزار اجرای قانون مشروعیت می بخشد منشاءو منبع قانونی و عقلانی قدرت و اقتدار میباشد. لذا این اصل در سیره ائمه):( از اهمیت خاصی برخوردار است.
استاد تمام گروه علوم و اندیشه سیاسی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی ، رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی