حکومت به عنوان ضرورت اولیه زندگی اجتماعی بشر که همواره وجود داشته است و دین یعنی مجموعه مقررات و برنامههای سعادت انسان که حکایت از اراده تشریعی خداوند دارد، ضرورت عمده جامعه انسانی میباشند و حکومت دینی یعنی حکومتی که قوانینش را از دین اخذ کرده و مشروعیت حاکمانش به نصب الهی میباشد. این رساله با عنوان دولت دینی پیامبر(ص) با این سوال اصلی آغاز میکند که معیار دینی بودن دولت پیامبر چیست؟ سپس این فرضیه را مطرح و ثابت میکند که مشروعیت دولت پیامبر آیا توسط مزدم گرفته شده است، یا از طرف خداوند متعال میباشد. و سپس به بررسی مفاهیم اصلی پژوهش (دین، دولت (حکومت)، حاکمیت دینی) میپردازیم. در فصل بعدی به مبانی مشروعیت دولت پیامبر پرداخته شده است و همچنین در مورد الهی بودن حکومت و ولایت تشریعی آن حضرت که جنبه عمومیت دارد اشاره شده است و در نهایت در فصل آخر که شامل سه بخش میباشد، بخش اول: قوانین حکومتی پیامبر(ص)؛ بخش دوم: منابع نیروی انسانی دولت پیامبر(ص) و بخش سوم: نحوه دیپلماسی دولت پیامبر پرداخته شده است. کلمات کلیدی: دین، دولت، حکومت دینی.
استاد تمام گروه علوم و اندیشه سیاسی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی ، رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی