رساله حاضر عهدهدار بررسى تحول مفهوم حاكم جائر در فقه سیاسى شیعه است. گرچه پیش از دوره غیبتكبرى، موضوع حاكم مورد سؤال بوده است، اما مشخصاً از زمان غیبت كبرى است كه این مفهوم به صورت اساسىوارد ادبیات سیاسى فقه شیعه شده و بخش مهمى از فقه سیاسى را به خود اختصاص داده است. سؤال اساسى كه دراین تحقیق مطرح است این است كه مفهوم حاكم جائر، چه تحولى در فقه سیاسى شیعه در دوره غیبت كبرى پیداكرده است. باتوجه به رهیافت تاریخى تحلیلى به تحول مفهوم حاكم جائر مىپردازیم. اصولاً دو دسته از زمینهها وموضوعات بر دیدگاههاى فقهى علما تأثیرگذار مىباشند. دستهاى از آنها زمینههاى ذهنى هستند كه از آن مىتوانیمبه مبانى و اصول فكرى نام ببریم و دستهاى دیگر، زمینهها و شرایط عینى هستند كه به معناى تأثیر شرایط سیاسىاجتماعى مىباشد. اگر شرایط بیرونى نبود سؤالى مطرح نمىشد و در نتیجه نظریه جدید به وجود نمىآمد. نظریاتجدید علما در زمینه حاكم جائر، در واقع در پیوند با زمینههاى ذهنى و عینى است. از بررسى شرایط و سنجشوضعیت و ارائه آن به اصول و مبانى، نظریهاى جدید و یا فتوایى جدید به وجود مىآید. بنا بر این از زمان غیبت كبرىتاكنون علیرغم وجود مبانى و اصول خاص، شرایط و اوضاع و احوال زمانه نیز در تحول مفهوم حاكم جائر دخالتداشته است، در نتیجه مفهوم حاكم جائر از حالت اجمال و ساده در اوایل غیبت كبرى، به مرور زمان به مفهومىمفصل و با فروع مختلف تبدیل شده است. شیعه باید زندگى در حكومت جور را تجربه مىكرد، لذا براساس مبانى وباتوجه به شرایط و ویژگىهاى زمانه، نسبت به حاكمان جور و نحوه تعامل با آنان را تبیین مىكردند. نظریه حكومت معصوم / جائر، در طول زمان به نظریه حكومت معصوم / نایب / جائر )موافق، مخالف و كافر(تبدیل مىشود، یعنى در زمان غیبت هم مىتوان حكومت عدل داشت، لذا زندگى شیعه از انزوا خارج و در متن جامعهقرار مىگیرد. گرچه از دیدگاه فقهاى شیعه حكومت عدل، مطلوب و حكومت جور، نامطلوب است و این را مسلممىپنداشتند، اما بحث این است حالا كه حكومت جور وجود دارد، نحوه تعامل و رفتار با آنان چگونه باید باشد. علیرغم مماشات بسیارى از علماى شیعى با حاكمان جور )كه دلایل خاصى داشته است(، اما امام خمینى، هرگونهكنار آمدن با حاكم جائر را مخالف با مبانى و اساس دین دانسته و لذا با ایجاد انقلابى بزرگ و تأسیس نظام جدیدسیاسى كه مبتنى بر ولایت فقیه بود، حكومت جور را به كلى مردود دانسته است.
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران