چکیده نوشتار پیش رو به معرفی افکار و آراء زیست شناسی انگلیسی به نام ریچارد داوکینز اختصاص دارد . داوکینز به بحث¬های الاهیاتی توجه نشان داده و به صورت پر شوری از دانش تخصصی خود در جهت انکار وجود خدا و مناقشه در مدعیات دین بهره میبرد . وی دانشمندی است که با تاکید بر تقریر الحادی از تکاملگرایی و البته به سبب سایر اصولی که به عنوان مبنای تفکر خود برگزیده است، به شدت بر نفی خدا اصرار دارد . این نوشتار بر آن بوده تا روشن سازد که تصویر مورد مناقشه ی او از خداوند با تلقی ادیان توحیدی از خدا تطابق ندارد و براهین خداشناسی مخدوش شده توسط او نیز با آنچه در تقریر اصلی این براهین مشهود است تفاوت بسیاری دارد. بررسی ورفع مناقشات این ملحد مشهور بیش از هر چیزی به شناخت مبانی فکری وی وابسته است که در این میان تکاملگرایی زیستی یا داروینیسم از اصلی ترین آن ها به شمار میرود . علاوه بر این مبانی دیگری چون خردگرایی، علمگرایی، طبیعتگرایی وانسانگرایی نیز برای وی برشمرده شده و همگی مورد نقد قرار گرفته اند . این نوشتار به روش بحث و مناقشه ی داوکینز و موارد خاص در آراء و اندیشه های وی از قبیل تلقی او از مقولاتی چون خدا، دین و اخلاق نیز به صورت اختصاصی پرداخته تا روشن شود این نگرش های برخاسته از مبانی پیش گفته به چه آسیب ها و لغزش هایی مبتلاست . نگاه ویژه ی داوکینز به خدا در چند زمینه قابل بررسی قلمداد گردیده است، از جمله آن که تعریف و تلقی او از خدای ادیان لغزش های بسیاری در آرای وی را به بار آورده و نیز گزارش های او از براهین اثبات وجود خدا که وی مدعی ابطال آن هاست و آنچه وی تحت عنوان برهان بر نفی خدا ارائه نموده است و آن ها را بی کم و کاست صحیح میداند، همگی هم از حیث شیوه هم از حیث محتوی باآسیب های بسیار همراه است. مقوله ی دین نیزکه در آثار وی با تعریف وتحلیلی خاص مطرح شده و عموماً وجوه کارکردی آن مورد نقد قرار گرفته واساسا محصول تکامل معرفی شده، تحت دو عنوان مدل تکاملی دین ونظریه ی ممتیک دین به نقد کشیده شده است.داوکینز نگاه ویژه ای به اخلاق نیز داشته که از بحث برانگیز ترین نظریه پردازی های وی به حساب میآید.اخلاق انسانی همواره چالش بزرگی برای تکامل گرایان محسوب میشده که داوکینزبا ارائه ی تحلیلی کاملا مادی از آن سعی در برطرف نمودن این چالش نموده تا مشکل عمده ی تکاملگرایی زیستی در ناتوانی از تبیین اخلاق برمدار انگاره های داروینی را از پیش رو بردارد حال آن که حاصل این تلاش بر ناتوانی تکاملگرایی از غلبه بر این چالش صحه میگذارد. به دلیل شیوه ی مغالطه گرانه¬ی داوکینز در طرح محتوای مباحث تلاش گردیده تا در این نوشتاربه منظور نقد مناقشات داوکینز هم به مشکلات روشی وهم به مشکلات محتوایی آراء وی پرداخته شود. نهایتا با نگاهی دوباره به پرسش اصلی این پژوهش در خصوص محتوای مناقشات داوکینز فرضیه ای که پژوهشگر در مقام پاسخ به این پرسش مد نظر داشته تقویت شده وتاکید گردیده است که تعهد به روشمندی و محدویت های هر نوع از تلاش علمی علاوه بر رهنمون شدن به کسب نتایج صحیح، مانع بروز لغزش ها وآفات ویژه ی نظریه¬پردازی های علمی نیز خواهد بودچراکه مسیر علم را از شبه-علم یا فرا¬علم باید برکنار داشت. واژگان کلیدی الحاد، خداباوری، زیست شناسی تکاملی، داوکینز، خلقتگرایی
عنوان بررسی مناقشات داوکینز درباره ی وجود خداوند نشان می دهد که در این پژوهش روی کرد مناقشه آمیز دانشمندی بنام ریچارد داوکینز نسبت به مسأله ی وجود خداوند محور قرار گرفته است.بر اساس این روی کرد وی مدعی انکار ونفی خدا به عنوان نتیجه ی قطعی بررسی ها و…...
ادامهعنوان بررسی مناقشات داوکینز درباره ی وجود خداوند نشان می دهد که در این پژوهش روی کرد مناقشه آمیز دانشمندی بنام ریچارد داوکینز نسبت به مسأله ی وجود خداوند محور قرار گرفته است.بر اساس این روی کرد وی مدعی انکار ونفی خدا به عنوان نتیجه ی قطعی بررسی ها و مطالعات علمی است.تحلیل ونقد مبانی این نگرش بدنه ی اصلی این پژوهش راتشکیل می دهد. داوکینز موضوع تکامل وانتخاب طبیعی که داروین با ابزار علمی اندک زمان خود آن را پایه گذاری و مطرح نموده بود، برگزید ولوازم ونتایج آن را با شیوه های علمی وابزار مدرن امروز پی گرفت. نتایج مورد نظر داوکینز که به باور او از قطعیت کافی برخورداربوده و با اعتماد ویقین کامل آن ها را مبنای براهین الحاد قرارمی دهد، موضوع این پژوهش واقع شده است . این که به لحاظ علمی دعاوی زیست شناسانهی دانشمندانی چون داوکینز چه وزن واعتباری دارد، در حوزه ی این پژوهش نیست؛آن چه باید این پژوهش بر آن متمرکز گردد نتیجه گیری های کلامی آن است. مطالعه ی آثار داوکینز نشان می دهد که زمینه های کلامی (الحادی) آثار وی بسیار پررنگ تر از زمینه های علمی است . در زیست شناسی تکاملی وبا نگاهی فراتر، شاخه های مختلف علوم طبیعی، نظریه، فرضیه و مدل هایی مطرح است که طرفداران یا مخالفانی در همان فضای علمی دارد واین که بطورقطع، با استفاده ازاین فرض ها، مدل ها وقانون ها، نتایجی اساسا خارج از حوزه ی علم وابزار های علمی تنظیم شود، نکته ای شایان تأمل است. دقت وبررسی آراء داوکینز دامنه های دیگر را نیز در بر می گیرد. حوزه ی علم فقط دانشمندان ونخبگان را درگیر می کند و اکثریت انسان ها در طول عمر خود هرگز نفیا یا اثباتا موضعی در باب یافته های علمی محض اتخاذ نکرده اند. اما دین دامن گستر است ونه تنها همه ی آدمیان را در بر میگیرد بلکه همه ی جوانب حیاتشان را شامل می شود . لذا انسان ها عامی یا فرهیخته، دانشمند یا بی سواد، در باب دین ناگزیر به اتخاذ موضعند تا بر اساس آن نحوه ی زندگی خویش را شکل دهند. در نقدو بررسی آراء داوکینز این نکته را نباید از نظر دور داشت که او با تأکید بر تقریر های خاصی از یافته های علمی وگره زدن آن با نتایجی که مستقیما به دینداری مردم (یعنی ملموس ترین جنبه ی عقیده وعمل )مربوط می شود، مسیر جدید وشیوهی نوی را در الحاد پایه گذاری می کند.ضرورت پرداختن به این موضوع در این سطح از پژوهش آن جا بیشتر نمایان می شود که بدانیم اکنون وبا فعا لیت های این نئو داروینیست پرکار و پرشور که از همهی ابزارها برای جنبش ضددینی خود بهره می برد، فضای فکری جامعهی ما کم و بیش تأثیر پذیرفته و آثار آن در میان اهالی آسیبپذیر فکر واندیشه مشهود است.ظهور و بروز مجدد داروینیسم والحاد مبتنی بر آن وامدار چنین مروجانی است که با تکیه بر فهم عمومی از علم و استنتاج بنیان های نظری بی خدایی ازآن، طیف گسترده ای را با خود همراه می سازند . این مروجان بر خلاف فلاسفهی نظری ژرف اندیش که مخاطبان عام قادر به درک سخنانشان نبودند، الحاد را با زبانی ساده و همه فهم ارائه می دهند . جنبهی پوپولیستی این نوع از مبارزه با دین همواره متخصصان را از نقد و بررسی آن ها بیزار ساخته حال آن که همین امر موجب کامیابی بیشتر این فعالیت هاست . فقدان رساله هایی که اختصاص به تحلیل وبررسی مبانی نظری و نتایج کلامی نظریه های علمی داشته باشد را می توان شاهدی بر این مدعا دانست .نقد وبررسی آراء او را بدون عنایت به این شیوه وقالب که مدخلیتی تام در تأثیر گذاری آن آراء بر افکار انسان ها دارد نمی توان سامان داد .
دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام / رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم / عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
سید حسن اسلامی اردکانی پژوهشگر دین و اخلاق، استاد تمام و مدیر گروه فلسفه اخلاق دانشگاه ادیان و مذاهب، سردبیر نشریه پژوهشهای ادیانی و فصلنامه نقد کتاب اخلاق، علوم تربیتی و روانشناسی و دبیر علمی دوازدهمین جشنواره نقد کتاب است