مسأله زن و هویت جنسیتی او یکی از محورهای مهم جنگ ترکیبی علیه ایران است. عملکرد صحیح در این جنگ، نیاز به آرایش رسانهای مناسب دارد. آرایش رسانهای، مفهوم پیچیدهای در جنگ رسانهای است که منابع قدرت را برای تحمیل اراده بر جامعهی هدف، توانمند میکند و دربردارنده مفاهیم عملیات شناختی، عملیات اقناعی و عملیات روانی است. جریان فمینیستی با آرایش رسانهای خاصی در موضوع هویت جنسیتی زنان در شبکههای اجتماعی ایران فعالیت میکند. برای مواجهه با این جریان، لازم است الگویی عملیاتی تدوین شود تا علاوه بر آگاهی وضعیتی نسبت به عملکرد جریان فمینیستی بتوان با این جریان مقابله کرد. این رساله با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی، به صورتبندی معنایی آرایش رسانهای و تدوین الگوی عملیاتی این آرایش میپردازد و با استفاده از روش تحلیل آمیخته که ترکیبی از روش کیفی و کمی است، بر اساس الگوی تدوینشده، آرایش رسانهای جریان فمینیستی را واکاوی میکند. در این واکاوی مشخص شد که دکترین جریان فمینیستی، «سیاسی کردنِ فضای جنسیتی در نظام ایران و ایجاد اعتراض مدنی بین زنان» است و بر اساس این دکترین، راهبردهای دهگانهی تخریب نظام جمهوری اسلامی ایران و نفرت پراکنی (اصل نظام، سپاه، قوه قضاییه، مجلس ...)، تبعیض جنسیتی و بیعدالتی در قوانین ایران، تخریب اسلام، فقه شیعی، علما و مراجع، نفی هویت جنسیتی اسلامی، تطهیر پهلوی، فرهنگ پدرسالار و زنستیز ایران، انگارهی چندبعدی محدودیت و فشار بر زنان در ایران، ترویج تفکر فمینیستی، فضاسازی خبری و فضاسازی هیجانی در سه لایه شناختی، اقناعی و روانی در حال فعالیت است. مواجهه با آرایشرسانهای جریان فمینیستی از سویی در گرو «شناخت صحیح میدان و آگاهی وضعیتی» است و از سوی دیگر نیازمند الگوی رسانهای مناسب جهت چینش و سازوکار نیروهای خودی برای مواجهه است. در این رساله با ارائه الگوی آرایشرسانهای، هر دو هدف محقق شده است. همچنین در پایان، راهبردهای دفاعی و تهاجمی در مواجهه با جریان فمینیستی مطرح شده است.
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام مدیر گروه خانواده دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام