با توجه به مباحثی که در باب اخلاق وسیاست مطرح است، اخلاق سیاسی اصطلاح جدیدی است که ازترکیب دو واژه آشنای سیاست واخلاق بوجودآمده است وتحقیق حاضرتلاشی است جهت پاسخگویی به سؤالاتی که این اصطلاح جدیدبا خود به همراه دارد از جمله، اخلاق سیاسی چیست؟وآیااخلاق سیاسی در حکمت متعالیه وجود دارد؟ و درصورت مثبت بودن جواب دارای چه اصولی است ؟ فرض براین است که حکمت متعالیه دارای سیاست متعالیه نیزهست و درسیاست متعالیه اخلاق سیاسی، اصل اولیه میباشد که بایدرعایت گردد و سعی شده نشان داده شود که بدون آن سیاست، ره به ناکجاآباد دارد. شیوه پژوهش برگرفته ازروش کلن تینـدر بوده که مـبنای این روش طـرح سؤال میباشــد، بدین صـورت که با طـرح سؤالات مختـلف درباب سیاست متــعالیه و اخــلاق سیاسی فصـول تحقیق راآغاز نمـوده تا در پایان نتیجه ای قابل توجه وکاربـردی بدست آید هرچنـدکه بــه گفتـه تیندرنمی توان به نتایج بعنوان جواب نهایی و قطعی بسنده کرد اما راهـی است برای رسیدن به نتیجه مطلوب. دراین پژوهش ازاندیشه های امام خمینی به عنوان مؤسس جمهوری اسلامی و آیت الله جوادی به عنوان شاگرد که هر دو جزء مفسرین حکمت متعالیه هستند استفاده شده است، ودر پایان با توجه به توضیحات آیت الله جوادی که حکمت متعالیه به عنوان سرچشمه ای است که میتوان از آن، جویهای متعدد جدا کرد و فلسفه سیاسی متعالیه را می توان از جمله این شاخه ها و جویها محسوب کرد. و با توجه به نوع نگاه امام که می فرماید اسلام، همش سیاست است و اینکه اسلام اخلاقیات دارد ، عبادات دارد و...به تحلیل بحث که اخلاق سیاسی در حکمت متعالیه است در چهار فصل پرداخته ایم. کلمات کلیدی، اخلاق و سیاست، اخلاق سیاسی، حکمت متعالیه، سیاست متعالیه، اصول اخلاق سیاسی
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
استاد تمام گروه علوم و اندیشه سیاسی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی ، رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی