زندگی انسانها در طول تاریخ همواره با ناملایمات، سختیها و مشکلات جانکاهی (چون جنگ، بیعدالتی، فقر، فساد و...) روبه رو بوده است؛ از این رو آیندهای عاری از این کاستیها، خواسته و آرزوی اصلی آنها بوده است. ادیان و مکاتب مختلف، هر یک به شکلی درصدد توضیح آینده و چگونگی سیاست (دولت) برآمدهاند. به عنوان نمونه برای مسیحیت، صبازگشت و ظهور عیسی مسیح ، برای فوکویاما، صگسترش لیبرال دموکراسی ، برای مارکس، صتشکیل جامعه بدون دولت و طبقه و برای شیعه صظهور و قیام مهدی موعود و... مطرح است. در زمینه دولت مهدوی، سه دیدگاه مطرح است: 1. انتقام گرا و پایان بخش دولتهای جائر، 2. اقتدارگرا و متک ی به قدرت فیزیکی و دولت اخلاقی، 3. از دیدگاه شیعه، دولت آینده، دولتی اخلاقی مبتنی بر ساختار امامت است؛ یعنی، امام مهدی(ع) با تشکیل یک دولت اخلاقی، جهان را به کمال نهایی خود میرساند و در این راستا به تعالی و تکامل اخلاقی مردم هم ت میگمارد. در این عصر، مردم از لحاظ اخلاقی و عقلی، تکامل و رشد مییابند و به سمت هدف و غایت اصلی خلقت (عبادت و عبودیت الهی) رهنمون میشوند. براین اساس سیاست، اقتصاد، فرهنگ و... در راستای تعالی اخلاقی و تکامل معنوی انسانها قرار میگیرند و جامعه شاهد شکوفایی و بالندگی خیرهکننده و بینظیری در همه جنبههای زندگی خواهد بود.
فعالیتهای فرهنگی – علمی : الف . فعلی: – مدیر گروه « آینده پژوهی » پژوهشكده مهدویت و آینده پژوهی – پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی – مدیر گروه « مهدویت » اداره مشاوره و پاسخ به پرسشهای دانشجویی نهاد رهبری در دانشگاهها – عضوهیات علمی – پژوهشی پژوهشكده مهدویت و آینده پژوهی –
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران