در پژوهش حاضر سعی شده است با رویکردی پدیدار شناختی، به بررسی و بازسازی معنایی پایگاه های بسیج خواهران و جایگاه آن در تفکر نوجوانان دختر شهر قم پرداخته شود. در این پژوهش از ۱۵ نفر از دختران قمی که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبه های نیمه ساختار یافته تا حد اشباع، صورت گرفت. مصاحبه های صورت گرفته با دقت موشکافی شده و در قالب مضامین پایه و مضامین سازمان دهنده و مضمامین فراگیر صورت بندی شد. بدین ترتیب با استخدام این مضامینمعناهای متفاوتی از نظر نوجوانان دختر درباره پایگاه های بسیج و کارکردهای آن استخراج شده است که میتواند دست مایهای به روز و دقیق جهت تصمیم سازان و برنامه ریزان فرهنگی قرار گیرد. هم چنین با شناسایی نقاط ضعف و قوت پایگاهها از نقطه نظر نوجوانان دختر، قابل استفاده برای فرماندهان و فعالان جذب در پایگاههای بسیج خواهد بود تا با تمرکز بر یافته های این پژوهش به رفع کاستی ها و تقویت بیشتر نقاط قوت، در باروری هرچه بیشتر شجره طیبه صالحین و رونق پایگاههای بسیج مدارس و محلات از آن بهره گیرند. مضامین استخراج شده از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته شامل پاسخ گویی به نیازهای نوجوانان، گرایش به فهم عمیق از مفاهیم دینی، الگوسازی، توانمندسازی نوجوانان، ولایتمداری، تربیت نسل متعهد و مسئول نسبت به جامعه احساس عزت مندی، الگوی شهادتطلبی، تبادل دانش دینی، جذب مخاطب چهره به چهره، تقویت مناسبات اجتماعی همدلانه و غیره که خود ذیل مضامین عمده تری از جمله تقویت مشارکت اجتماعی نسل جوان، ثبات قدم در مجاهدت،خاستگاه عقیدتی سیاسی تشیع، احساس تعلق به جامعه دینی و تعهد نسبت به آن، باز تولید و احیای روحیه جهادی و عرفانی و دفاع مقدس،شبکه ارتباطی مومنانه،تجربه کار تشکیلاتی در سطوح نوجوانان و جوانان،تجربه ارزشمند کادرسازی برای انقلاب اسلامی و غیره قرار دارند.