انقلاب اسلامی ایران در عصر دین ستیزی و دین گریزی پا به عرصه وجود گذاشت که این موضوع، مقابله نظام سلطه را در پیداشت. تجربه مبارزه با انقلاب اسلامی به آنها فهماند کارآمد ترین ابراز برای مقابله با آن،قدرت نرم و ابزارهای فرهنگی است. این مسئله زمانی اهمیت خود را نشان میدهدکه،انقلاباسلامیپساز سپریکردن دروه تأسیس(تعریف)خود، وارد دوره تداوم(پاسخگوئی) شده است. اقتضای دوره تدوام، توانائی انقلاباسلامی در رویاروی با چالشهای فرهنگی فرارو، و سنجش و ارزیابی این کارآمدی است. با توجه به اینکه اسلام با تمام وجودش،درشکل گیری و پیروزی انقلاب وارد صحنه شد و نهادها و نمادهای آن چون؛ مسجد، محرّم و عاشورا، مرجعیت و ... طی چندین دهه قاطع ترین نقش را دربسیج عمومی و در نهایت پیروزی آن ایفا کردند، بنابراین این نمادها و ارزشها در تداوم انقلاب اسلامی نیز نقشی حیاتی داشته و باید با تدوین راهبردهایی در راستای حفظ، ترویج و غنیسازی آنها قدم برداشت؛چرا که اگر ارزشهای انقلاب به صفات و ویژگی کلی و ذهنی، بیخاصیت و در نهایت ابزار سودجویی و منفعت طلبی های فردی و گروهی مبّدل شود، بحرانی فرهنگی با پیامدهای «بحران معنا»، «زوال ایمان» و «زوال اعتماد»را درپیخواهد داشت، که نتیجه آن منجر به تسخیرفرهنگی، دلزدگی فرهنگی و در پایان گُسَستِ فرهنگی جامعه خواهدشد، که این پایان کار انقلاب است. بدین جهت این تحقیق بر این فرضیه شکل گرفته است که؛ «برای عبور از تهدید دوره تدوام انقلاب اسلامی، باید به اصل راهبردی غنیسازی محتوائی فرهنگی انقلاب اسلامی توجه و عمل نمود.» بنابراین چارچوب نظری مفاهیم راهبردهای قرآنی، غنیسازی فرهنگی و دروه تداوم فرهنگی انقلاب اسلامی است که با استفاده از الگوی توصیفی- تحلیلی، درصدد پاسخ به این سوال اساسی است که؛ «راهبردهای فرهنگی تداوم انقلاب اسلامی با تأکید بر قرآن کریم چیست؟» کلید واژه ها:راهبرد،فرهنگ، چالش، انقلاب اسلامی، تداوم، غنیسازی فرهنگی.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام