در دنیای کنونی، ادیان مختلفی اعم از ادیان الهی و غیر الهی در حال توسعه و گسترش است . ادیان الهی انتساب دین و آیین خود را به خداوند تبارک و تعالی میداند و از کیفیت ارتباط بین خداوند تبارک و تعالی با مخلوقات ، مباحثی را تحت عناوین مختلف از جمله وحی و کلام الهی بیان کرده اند. اندیشمندان و صاحب نظران، تفاسیر مختلفی از وحی بیان کردهاند که اهمّ این نظریات، روان شناسانه، جامعه شناسانه و تفسیر فلسفی از وحی میباشد که این نوع تفاسیر از وحی گاهی با کشف و شهود غرفانی تداخل میکند. با مطالعه در کتب مختلف، سعی در فهم این مسئله داشتم که همین امر، انگیزه ای شد تا رساله خود را در باب تمایز بین وحی، و کشف شهود عرفانی از دیدگاه دو متفکّر جهان اسلام. ابو حامد محمدبن محمدبن محمد غزالی معروف به ابو حامد غزالی( 505- 450ه.ق) و صدرالمتألهین محمدبن ابراهیم بن یحیی شیرازی معروف به ملاصدرا (وفات 1050 ه.ق) قرار دهم که با تفحّص و مطالعه در کتب مختلفی که از این آقایان به جا مانده به این نتیجه رسیدم که بین وحی، و کشف و شهود، عرفانی، تقابل به تباین است. زیرا مقام نبوّت و رسالت عطیه ای الهی است که با جهد واکتساب بدست نمی آید هر چند جهد و اکتساب در آمادگی نفس برای قبول آثار وحی بشمار میآید. ولی خود وحی، هدیه ای الهی است که نصیب هر شخصی نخواهد شد. اما مقام و مراحل کشف و شهود عرفانی برای همه انسانها ممکن و میسر است که در صورت مکاشفه و مشاهده، شخص سالک باید مکاشفات و مشاهدات خود را با کشف تامّ نبی و اولیاء الهی بسنجد که در برخی از موارد احتیاج به تعبیر دارد. ولی وحی، امر صریح و سریعی است که خود آن هر چه که باشد حجت است و تعبیر در آن راه ندارد. غزالی معتقد است که مؤداو محتوای وحی با الهام و کسب اختلافی ندارد ولی در مقابل ملاصدرا معتقد است که بین مؤدا و محتوای این علوم از جهت شدّت وحدّت در وضوح هم اختلاف حاکم است.
استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و مدیر گروه فلسفه دانشگاه قم