مداد فرهنگی امری است که باهدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و جلوگیری از تشدید آنها، با تأکید بر کاربست باورهای دینی و اعتقادی، پا به عرصهی وجود نهاده و با گسترش دانش و بینش نظری و عملی درحالرشد و بالندگی است. امروزه با مطرحشدن مباحث جنسیتی به لحاظ ورود زنان به عرصههای مختلف علمی و پژوهشی نمی توان از اهمیت این مسئله و تأثیر آن بر این جریان غافل بود. آنچه انگیزهی انجام این پژوهش گردید، وجود تفاوتهای جنسی و جنسیتی و تأثیر آنها بر مدل امدادگری فرهنگی است. پژوهش حاضر باهدف تولید و توسعهی دانش نظری در این عرصه بر پایهی تئوریزه نمودن تجارب امدادگران فرهنگی، باتوجهبه مدل SWOT ؛ به شناسایی نقاط ضعف و قوت و ظرفیتها و چالشهای پیشروی بانوان امدادگر فرهنگی پرداخته و در پی تعیین راهبردهای مناسب جهت ارتقا جایگاه و اثربخشی هر چه بیشتر ایشان است. در این پژوهش ضمن پرداختن به مفاهیم حوزهی مددکاری اجتماعی، امدادگری فرهنگی، نظریههای تقسیم جنسیتی نقشها و رویکرد دین به این تفکیک، برمبنای مدل SWOT از طریق و ابزار تحلیل مضمون، ضرورت، نقاط ضعف و قوت، فرصتها و چالشهای امدادگری فرهنگی بانوان باهدف تعیین راهبرد جهت ارتقا حضور ایشان، در چارچوب مفاهیم بهدستآمده از مصاحبههای عمیق با ۱۴ نفر از بانوان امدادگر فرهنگی ارائه میگردد.
دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه باقرالعلوم (ع) و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پزشک و دکتری رشته آینده پژوهی و کارشناس مسائل زنان و خانواده