پژوهش موجود، شامل یک مقدمه، پنج فصل و یک نتیجه گیری نهایی است. در مقدمه، بخش های مختلف طرح تحقیق مطرح می شود که از این قرار است: بیان مسأله، علت انتخاب موضوع و اهمیت و فایده آن، سابقه پژوهش، سؤال اصلی پژوهش، فرضیههای پژوهش، مفاهیم و متغییرها، سؤالات فرعی پژوهش، پیش فرض های پژوهش، اهداف پژوهش، روش پژوهش و سازماندهی تحقیق. در فصل لول، چارچوب نظری و مفاهیم و متغییرها، جایگاه بحث را به خود اختصاص داده است، که محور اصلی آن نظریه جان رالز و کارویژههای دولت از دیدگاه اوست. همچنین مفاهیم و متغیرهای این نظریه مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم، امنیت از زاویه اقتصادی آن مورد بررسی قرار گرفته است و اصول کلی امنیت اقتصادی از قبیل امنیت اقتصادی و تأمین نیازهای فردی، امنیت اقتصادی و مالیات، از منظر امام علی (ع) مورد توجه قرار گرفته است. در فصل سوم به رشد شخصیت فردی و گسترش آموزش و پرورش پرداخته شده، عوامل مؤثر در شکل گیری شخصیت انسان از قبیل عوامل طبیعی، عامل وراثت و صفات بیان شده و بطور کلی بحث آموزش و پرورش و توسعه آن، حیطه بحث را به خود اختصاص داده است. در بخش چهارم، موضوع آزادی، حدود و اقسام آن همچون آزادی فلسفی، آزادی سیاسی، آزادی اقتصادی، آزادی شخصی و آزادی معنوی برای مردم تشریح میشود. در فصل پنجم، که فصل نهایی تحقیق است، خدمات عمومی و ارتقاء بهداشت مدنظر قرار گرفته و به موضوع بهداشت جسم و روح از دیدگاه امام علی (ع) پرداخته شده، این مهم را امری ضروری برای ایجاد جامعه سالم قلمداد کردهایم. اما در پایان، نتیجه گیری نهایی از پژوهش ارائه می گردد که حاصل آن هماهنگی اجمالی نظریه جان رالز با دیدگاه امام علی (ع) است. با این توضیح که نظریه جان رالز در مقایسه با دیدگاه امام علی (ع) بسیار محدودتر و سطحیتر دیده می شود، در حالیکه امام (ع) زاویه وسیع تری را چشم انداز حقیقی پیش روی دولت می داند که در تحقیق آرمانهای الهی نقشهای عمیق و اساسی ایفا می کند.
عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام نماینده مردم شوشتر در دوره اول مجلس شورای اسلامی
استاديار دانشکده علوم اقتصادی و سياسی دانشگاه شهید بهشتی