مادر و زن زیباترین واژهی آفرینش است و موثرترین عامل تربیت و نگاهبان سلامت روحی، روانی و جسمانی فرزند در خانواده است. فرآیند مادری با جایگاه اجتماعی مادر بودن ارتباط دارد. مفهوم مادری ارزشها و عقایدی را در بر دارد که نه تنها در ازدواج و نظام خانواده بلکه در قانون و سیاستهای اجتماعی معنا دارد و در ادبیات، رسانهها، فیلم و بقیه اشکال فرهنگی بازنمایی میشود. اما با جهانی شدن، به عنوان پدیدهای فراگیر، حاصل تغییر و تحولاتی است که همه جوامع بشری را با چالشی بزرگ مواجه ساخته است. خانواده نیز نهادی اجتماعی است که تحولاتی را تحت تاثیر فرآیند جهانی شدن تجربه کرده است. از این رو هدف اصلی پژوهش بررسی مقایسهای مفهوم مادر در سینمای دهه ۶۰ و ۹۰ و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب جهت ترسیم درست مفهوم مادر میباشد. این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و از نوع مقایسهای است و روش تجزیه تحلیل دادهها کیفی با رویکرد نشانه شناسی به بررسی نشانههای موجود در فیلمهای «مادر»، «پرنده کوچک خوشبختی»، «گلبهار»، «مادر پاییزی»، «شیار ۱۴۳»، «من مادر هستم»، «تیغ و ترمه» انجام شده است. قلمرو زمانی این تحقیق دو دهه ی ۶۰ و ۹۰ میباشد. یافتهها نشان میدهد مادر در دهه ۶۰ مادرانگی اصیل و اسطورهای را دارا است و آن را حفظ نموده است ولی در دهه ۹۰ مفهوم مادری به شدت تحت تاثیر سبک زندگی قرار گرفته است و مادران در این دهه با تغییر کمی در شرایط زندگی مقاومت و صبر کمتری دارند و منجر به ترک فرزند و فروپاشی خانواده میشود.
دانش آموخته و همکار آموزشی گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
فارغ التحصیل دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه باقرالعلوم ع عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم