سینما از جمله قالب های نوظهور هنر تکنولوژیک است که در بستر اندیشه ای مدرنیته به ظهور رسید و به سبب جذابیت های ویژه ی خود توانست به سرعت در تمام جوامع رخنه کرده و از مخاطبان روزافزونی برخوردار شود. بهره گیری از این مدیوم با هدف پیام رسانی دینی به سبب تقابل اندیشه ای اسلام و مدرنیته با چالش های جدی روبروست؛ مسئله جذابیت یکی از مهم ترین این چالش هاست. تحقیق حاضر، در گام نخست با گزینش رهیافت حکمت اسلامی به بررسی ماهیت جذابیت و در گام دوم با تأمل و بازاندیشی در حکمت هنر اسلامی به بیان الگوی جذابیت در پیام رسانی هنری پرداخته است. در گام نهایی تلاش شده است، مبتنی بر مبانی مطرح شده، ماهیت و الگوی جذابیت در پیام رسانی از طریق سینما طرح گردد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مبتنی بر حکمت اسلامی، جذابیت همان وصول به زیبایی و ادراک آن است که بسته به سیر انفسی فرد و بستر فرهنگی جامعه متغیر و دارای مراتب است. بعلاوه، بر پایه مبانی حکمت هنر اسلامی، در فرایند جذب و انجذاب هنری، ما با عناصر سه گانه هنرمند، اثر هنری و مخاطب روبروییم. به میزانی که هنرمند بسته به سیر انفسی خویش و در نسبت با بستر فرهنگی جامعه توان ادراک و صعود از زیبایی های حسی به زیبایی های معقول را داشته باشد اثر هنری از میزان جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود. جذابیت اثر هنری برای مخاطب نیز بسته به سیر انفسی او، بستر فرهنگی جامعه و میزان تعالیِ اثر هنری است. فرآیند جذب و انجذاب هنری، در باب هنر سینما نیز قابل تعمیم است که این امر در نسبت با مؤلفه های سه گانۀ ارتباط ماهویِ تصویر سینمایی با جهان دیدنی، حرکت و الزامات آن و تبدیل تصویر به نماد به مثابه ی مؤلفه های جذابیت در عالم سینمایی مورد بررسی قرار گرفته است. واژگان کلیدی :زیبایی، جذابیت، پیام رسانی دینی، سینما.
دانشیار و مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)