شیعه به عنوان یکی از اصلی ترین فرقه های مطرح در جهان اسلام با تعاریفی زیاد اما قریب به هم از زمان حیات رسول خدا (ص) به دوستداران وطرفداران حضرت علی(ع) اطلاق می شد ودر طول تاریخ به فرقه های مختلفی منشعب گشت ودر این میان دوجریان عمده آن یعنی، امامیه وزیدیه تا حدود زیادی پویائی وحیات فکری ،فرهنگی وسیاسی خود راحفظ کرده که همواره بین آنها تعاملات وتقابل هایی وجود داشته است بطوری که از زمان شکل گیری زیدیه درقالب نهضت وسپس در لباس حکومت،پیوسته مابین آن دو روابط سیاسی ،فرهنگی واجتماعی وجود داشته است که در برخی به تعامل بین آنها ودر پاره ای از موارد به تنازع منجر می گردیده است علیرغم غنای فکری وفرهنگی فرقه امامیه بهره گیری از راویان وعالمان زیدی مذهب در زمینه های مختلف علوم حدیث ، تفسیر،تاریخ وسیره وهمچنین استفاده های علمی رهبران زیدیه از مکتب اهل بیت با حضور بر سر درس آنان آشکار ترین جلوه های تعامل فرهنگی مابین آنان به شمار می رفت. از اواخر قرن دومو با مشخص تر شدن دسته بندی های فرق مختلف تشیع، زیدیه تدوین عقاید خود را شروع و عالمان زیدیدر كنار تدوین مباحث حدیثی و فقهی، به نقد آرای دیگر فرق، خاصّه امامیه كه اشتراكات زیادی نیز با هم داشتند روی آورده وآثاری در رد بر عقاید امامیه بویژه در بحث امامت نگارش کردند.آغاز غیبت صغری و شرایط دشواری كه امامیه با آن روبرو شد برای زیدیه این امکان را فراهم كرد تا به نقد امامیه بپردازند. بجز کوفه(عراق)، در بخش هایی از ایران و از همه مهم تر در ری به دلیل همسایگی زیدیه و امامیه نزاع های کلامی رونق بیشتری گرفت. گذشته از این، روابط سیاسی ما بین امامیه وزیدیه،در روزگار حضور امامان شیعه با چالش های جدی روبرو بود. زیدیه به اعتقاد «تقیه» و قعود امامان و عدم پیگیری برنامه جهاد و دعوت در امر امامت انتقاد می کردنددر نتیجه آنانبه این شعار وعقیده (هرچند به صورت تظاهر) یعنی اتخاذ اندیشه سیاسی که حول محور امامت مجتهدین عادل از اهل بیت نبوی می چرخد در تقابل فکری و سیاسی با امامیه قرار گرفتند ورهبران آن قیام هائی را شکل دادند که اگرچه برخی ازآنان مورد تأیید امامان شیعه قرار گرفت امّابه دلایل مختلف سیاسى وعلى رغم گستردگى وكثرت آن قیام ها، كار آنها بىثمربود ومتأسفانه هیچ کدام به نتیجه نرسید وشاید بتوان مسأله عدم استقبال شیعیان امامیه از این قیامها وشركت نکردن شخص امام (ع) در آنها (به خصوص با توجه به اختلافاتی كه به تدریج بین زیدیه وامامیه به وجودآمد) را یکی از دلایل بی نتیجه بودن آنها واینکه رهبرى آنهاراغیر معصوم برعهده داشته دانست. همچنین، همزیستی مسالمت آمیز در میان آنان وتغیرات فکری وعقیدتی وتلاش امامان شیعه برای هدایت زیدی مذهبان نیز از جلوه های روابط پر فراز ونشیب اجتماعی مابین پیروان هر دو فرقه می باشد. "واژگان کلیدی:امامیه ، زیدیه ، روابط سیاسی ، روابط فرهنگی ،روابط اجتماعی"
عضو هیات علمی گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
دانشیار گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام