پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی ب هخصوص در مقطع دکترا یکی از معتبرترین تولیدات علمی محسوب می شود. جهت دهی پایان نامه ها و رساله ها در پاسخ دهی به نیاز های علمی جامعه، یکی از دغدغه های محافل آکادمیک است. بر این اساس امروزه کارکرد پایان نامه ها متناسب با نیازسنجی ، مسئله محوری و پاسخ دهی به مسائل و چالش های جامعه، دغدغه جدی نهاد های علمی است. اما سازماندهی نیازها و ایجاد ارتباط معناداری و کاربردی بین سازمان ها، نهادها و بنگاه های اقتصادی، مستلزم بهره مندی از نظریات علمی و پژوهشی است که خود مسئله جدید و چالشی نو را فراروی مراکز آموزشی دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی می گذارد. بر این اساس این پرسش مطرح می شود که راهکارهای کاربردی سازی و کاربست پایان نامه ها و رساله های دانشجویان چیست فرضیه پژوهش آن است که با ایجاد یک یا چند مرکز مستقل واسط می توان نظام جمع آوری و ارجاع نیازهای علمی- پژوهشی سازمان ها و نهادها را مدیریت کرد. یافته پژوهش آن است که با ایجاد مرکز مدیریت و هدایت پایان نامه ها و رساله های دانشجویی چهار هدف کلان محقق می شود: ۱- نیازهای علمی، پژوهشی سازمان ها و نهادها و بنگاه های اقتصادی تامین می شود، ۲- پایان نامه ها و رساله های دانشجویی کاملا هدفمند و کاربردی تهیه و تدوین می شود، ۳- دانشجو می تواند علاوه بر استفاده از آثار معنوی پایان نامه و رساله خود، از حمایت های مادی سازمان ها و نهادها بهره مند شود و ۴- دانشجو می تواند با تدوین پایان نامه متناسب با نیاز های عینی، فرآیند جامعه پذیری متناسب با رشته و بازار کار خود را طی کند و با نظام نیازهای مرتبط با شته خود آشنا شود. این مقاله در اولین همایش ملی آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله های حوزه علوم انسانی-اسلامی، تهران، دانشگاه مذاهب اسلامی، ارائه شده است.