برای هر تغییر و تحولی در مجموعه اداری و اعمال مدیریت در آن باید به شناخت عناصر فرهنگی آن مجموعه پرداخت. زمینه های تشکیل، انگیزه و اهداف، سیر فراز ونشیب سازمان و طرح تلقی و نگرش پرسنل و بروکرات ها نسبت به سازمان و اهداف آن و ... باید به خوبی شناسایی شوند تا بر اساس آن بتوان برنامه ریزی و ارائه راهکارهای اجرایی برای حل مشکلات آن پرداخت. علاوه بر آن شناخت از فرهنگ جامعه نیز نقش به سزایی در ایجاد اصلاحات و نوسازی در دستگاه های اجرایی و اداری دارد. به طور مثال شناخت عناصر فرهنگی حاکم بر جامعه و مسیر حرکت فرهنگی جامعه، نقش بسزایی برای مدیران در طراحی حرکت سازمان متبوع دارد. از این جهت باید به ساختار دو مجموعه شناخت کافی پیدا نمود، اول: مجموعه عوامل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... که در تشکیل سازمان و اهداف آن نقش داشته است، دوم شرایط فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، جامعه ای که سازمان به عنوان محیط بیرونی با آن در تعامل دائمی به سر می برد. با توجه به آنچه گذشت شرایط توسعه یافتگی در هر سازمانی باید همراه با شناخت لازم از محیط بیرونی و محیط درونی باشد تا بر اساس آن بتوان میزان توسعه نیافتگی آن سازمان را ترسیم نمود تا بر اساس آن راهکارها و برنامه های عملی برای ایجاد اصلاحات و گسترش نظم و بهره وری را به سیستم وارد نمود.طرحی که بنده آن را نظام مدیریت «هماهنگ و پیش رونده» می خوانم ابتدا در مدیریت اداری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آزمودم و سپس در معاونت اداره کل اطلاع رسانی و روابط عمومی قوه قضاییه به مرحله اجرا درآوردم. برای تبیین این طرح ابتدا به مبانی تئوریک و زمینه های علمی آن اشاره می کنم و سپس به توضیح طرح اجرایی آن می پردازم. این طرح در کنگره ملی بهره وری ایران، تهران، سازمان ملی بهره وری ایران، وزارت جهاد سازندگی، کمیته بهره وری تهران، ارائه شده است.