انسان موجودی تک بعدی نیست، علاوه بر بعد مادی دارای بعد معنوی نیز هست. رعایت تعادل میان دو بعد مادی و معنوی و برطرف کردن نیازهای هر دو بعد، موجب رضایتمندی انسان در زندگی میشود و پرداختن به یک بعد و بیتوجهی به بعد دیگر، سبب نارضایتی میشود. در حوزه دین، پژوهشهای اندکی در باب رضایت از زندگی دیده میشود و کمتر تالیفی است که به بررسی جامع رضایت در متون اسلامی پرداخته باشد. از نگاه قرآن، قلب، محل استقرار رضایت است. رضایتمندی، در حقیقت بر نوعی بینش و شناختی روشن و حقیقی از زندگی و هماهنگسازی خود با آن استوار است. از نگاه دینی، همه امور زندگی انسان، بر اساس تقدیر خداوند متعال رقم میخورد و تقدیر خداوند یکسره خیر است. از عوامل نارضایتی از زندگی میتوان اشاره کرد به: غفلت و عدم شناخت حقیقت دنیا، ناخشنودی از تقدیر الهی، احساس بی معنایی، تاثیرات ارتکاب گناه، آرزوهای طولانی، استرس، عوارض رذایل اخلاقی همچون حسد، تکبر، بدبینی. نکته در خور توجه، تقسیم رضایت به رضایت صادق و رضایت کاذب است. رضایت کاذب که برآمده از توهم است، ناپایدار و زودگذر است . تعالیم دینی ما را به رضایت واقعی، پایدار و ابدی رهنمون می سازند. این مقاله، پژوهشی است بنیادی و کاربردی که با روش تحلیلی و توصیفی و به صورت تجویزی به آیات قرآن و روایات میپردازد. این مقاله با مشارکت نرگس ضرغامی فر نوشته شده و در کنفرانس بین المللی علوم انسانی، اجتماعی و سبک زندگی، گرجستان، دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل گرجستان، ارائه شده است.
بیوگرافی استادیار گروه معارف اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی تحصیلات دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران دکتری مدرسی معارف، گرایش مبانی نظری اسلام ۱۳۹۰ پایاننامه: معنای زندگی از دیدگاه ملاصدرا دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی ۱۳۸۳ پایاننامه: تأثیر فلسفه در آثار تفسیری ملاصدرا دانشگاه مفید، قم، ایران کارشناسی فلسفه