نویسندگان: محمد جداری عالی/ سیدحسین میرمعزی مقاله پیش رو بر آن است تا مدل اخلاقی مصرف مورد نظر اسلام را در ارتباط با دیگر آموزه ها و از منابع اصیل اسلام یعنی قرآن کریم، سنت و عقل کشف و ارائه کند. تحقیق پیش رو که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته، نشان می دهد اصول و قواعد اثباتی مانند انفاق، قناعت، زهد، تدبیر در معیشت، در کنار اصول و قواعد سلبی مانند نهی از اسراف، تبذیر، اتراف، اقتار و حرص و طمع، با معیار اصلی میانه روی با ویژگی های همچون کفاف و نیاز و مبتنی بر یک سری مبانی فکری و اخلاقی مانند علیت به عنوان مبنای وجودشناختی، توحید برای مبنای خداشناختی، هدف مندی، نظام احسن به عنوان مبانی جهان شناختی مانند اصالت و تکاملی بودن روح، نیازمندی، هدفمندی، اختیار آخرت باروری و مسئولیت پذیری انسان برای مبانی انسان شناختی و سرانجام خوددوستی به عنوان مبنای اخلاقی و تئوری هنجاری، به صورت هماهنگ، زندگی خوب و گوارایی با ویژگی هایی عدالت اجتماعی، امنیت و رشد و پیشرفت همه جانبه را برای دنیای انسان فراهم کند. بر این اساس انسان اخلاقی می تواند ضمن بهره مندی کامل و بهینه از منابع طبیعی و موهبت های الاهی به رشد و ارتقای روحی و معنوی بالایی برسد و سرانجام نزد خدامی ملک مقتدر آرام گیرد.
عضو هیات علمی و دانشیار گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي