ابطالگرایی در ایران طرفدارانی دارد که شاید مشهورترین آنها آقایان عبدالکریم سروش و علی پایا هستند. اینها با پذیرش تفکیک مقام داوری از گردآوری و همچنین مقام داوری را فقط از تجربه دانستن، امکان ورود معرفتی آموزههای وحیانی به عرصه علم را منکر میشوند و بر این باورند که در علم، بهرهگیری از آموزههای متون دینی تنها در مقام گردآوری مجاز است و از آنجا که در مقام گردآوری، نه فقط از متون دینی، بلکه از هر امر دیگر و حتی از خرافات نیز میتوان استفاده کرد، بهرهگیری از گزارههای دینی در این مقام هیچ ویژگی خاصی برای علم به ارمغان نمیآورد و لذا عملاً باب هر گونه تعامل معرفتی بین دادههای تجربی و آموزههای وحیانی مسدود میشود. میتوان تمامی دیدگاهها طرفدار علم دینی را (یعنی دیدگاههایی که در صدد برقراری تلائمی بین دستاوردهای تجربی بشر و آموزههای وحیانی هستند) در سه دسته گنجاند: دیدگاههایی که اصالت را به آموزههای متون دینی میدهند و سعی در تحویل یا اندراج دستاوردهای تجربی در ذیل آن آموزهها دارند؛ دیدگاههایی که اصالت را به روش تجربی و دستاوردهای تجربی بشری میدهند و سعی در تحویل یا اندراج آموزههای وحیانی در ذیل معنای نوین علم دارند؛ و دیدگاههایی که به جای غلبه دادن یکی از این دو عرصه بر دیگری، میکوشند با توجه به تبیین جایگاه هر یک در نظام معرفتی انسان، بین آنها جمع کنند و سخن از تلائم و هماهنگی بین تمامی راههای کسب معرفت به میان آورند.
استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام مدیر گروه خانواده دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام