"آیا بهتر نیست دانشگاههای ما برای مطالعهی دیدگاههای علمی شخصیتهای بومی نیز سهمیهی فرصت مطالعاتی در نظر بگیرند؟ بورسهایی که به مراتب هزینههای کمتری به ما تحمیل خواهند کرد و احتمالا نتایج بیشتری هم در بر خواهد داشت؟ د) مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی -مؤسس و بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی- بر این باور بودهاند که باید میان «زبان تولید» و «زبان توزیع» علم تفاوت قائل شد. یکی از اشکالات برخی از محققان و پژوهشگران فرهنگستان علوم اسلامی این است که در حالی که نه مؤسس هستند و نه در جایگاه قریب به آن، روش و نتایج تأملات علمی دیگران را به هیچ گرفته و مطالعه نمیکنند. ۷٫ با مطالعه در تاریخ نضج و رشد علم، به وضوح درمییابیم که تحول و تطور علم همیشه فرایندی-دیالکتیکی بوده است؛ بدین معنی که اینگونه نیست که باید مرحلهی نخست تولید علم به تمامه تمام شود تا آنگاه بتوانیم وارد مرحلهی دوم و مراحل بعدی شویم، بلکه هر کشف علمی در آزمایشگاه، به تناسب، تأثیر خود را در دانشگاه، کارخانه، بازار و خانه میگذارد و لازم نیست و حتی معقول هم نیست که منتظر بمانیم تا همهی آنچه قرار است در آزمایشگاه کشف شود، حاصل شود، آنگاه در دانشگاه قدم گذاریم. به عبارت دیگر؛ با گذشت زمان درمییابیم که انقلاب اسلامی برای فراروی از شرایط موجود و حرکت به سوی آرمانهای خود لازم است به نیازها و پرسشهایی پاسخ دهد که در این میان، اندیشههای فرهنگستان علوم اسلامی نسبت به اندیشههای دیگر گفتمانهای علمی برای این کار مستعدتر به نظر میرسد."