هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین شاخصه های کارآمدی سیاسی در نظام والیت فقیه بود. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و با توجه به چارچوب مفهومی با معیار قرار دادن تئوری انجام تکلیف که از نظریات موجود پیرامون سنجش کارآمدی دولتها است، مشخص شد که هرچند شاخصههای کارآمدی سیاسی در نظامهای سیاسی مختلف اعم از دینی و غیردینی از طریق عناوین ثابتی مورد ارزیابی و سنجش قرار میگیرد، اما بهرغم اشتراک لفظی، به دلیل اختالف ماهویشان با منطقی متفاوت از منطق نظامهای سیاسی یکدیگر، مورد ارزیابی قرار میگیرند. این شاخصهها با توجه به اولویتبندیای است که برگرفته از نصوص اسالمی و اندیشه دینی میباشد. ویژگی بارز این شاخصهها آن است که تابع اصول و ارزشهای دینی باشد و نظام والیت فقیه براساس اهدافی که دارد کارآمدی خود را بنابر میزان تعهد خود تا حد وسع و توانش براساس انجام تکلیف، پیگیری نماید که قلمرو آن، هم شامل امور دنیوی است و هم اخروی. در نتیجه حکومت تکلیف مدار دینی، تدبیر امر معاش و معاد مردم را، توأمان بر عهده دارد. لذا، کارآمدی بر مبنای خدا باوری و حق محوری روح حاکم بر سیاست، در اندیشه حکومت والیت فقیه است. براساس این اصل و در چارچوب حقمداری و عدالتورزی، تأمین رفاه مادی، کرامت و آزادی انسان، به صورت تکلیفی و از اهداف میانی حکومت اسالمی است و هدایت و سعادتمندی نهایی انسان، در زمره اهداف نهایی حکومت اسالمی قرار دارد. بنابراین، به مقتضای مبانی جهانشناختی و معرفت شناختی اسالم، نه خدامحوری و آخرتگرایی در تضاد با آبادانی دنیا و تحقق مولفههای کارآمدی بوده و نه آبادانی دنیا مانع از سعادتمندی اخروی است. در نتیجه تدبیر درست دنیا میتواند در راستای اهداف اخروی بوده و منافاتی با کارآمدی نظام سیاسی نداشته باشد.