برای روشن شدن بحث ابتدا این سوال پیش میآید که اصلا مفهوم تبلیغات چیست و چرا میتوان کلیپهای راهنمایی و رانندگی را در حوزهء تبلیغات قرار داد؟به نظر میرسد نزدیکترین تعریف برای تبلیغات در افواه عامه پیرامون اصطلاح تبلیغات چیزی جز اهداف تجاری و معرفی کالا و ترویج مصرفگرایی اعم از مواد گوناگون غذایی،لوازم منزل،آشپزخانه و بهطور کلی آنچه میتواند رفاه و آسایش بیشتری را فراهم آورد نیست و در مرحلهء بعد هم تبلیغات را به صورت مقطعی و در بازهء زمانی مشخصی پیرامون اهداف سیاسی هم به کار میبرند ولی آیا واقعا تبلیغات میتواند در همین دو مولفه خلاصه شود؟ در این بررسی،بعد از مشخص شدن مفهوم تبلیغات،۲۰ مورد از تیزرهای راهنمایی و رانندگی مورد بررسی قرار گرفته و تیپولوژیای از شخصیتها مطرح گشته است و البته سعی شده با روش نشانهشناسی،رمزگذاریها و نمادها و نشانههای موجود در متن،در بستر و چهارچوبی از عناصر اجرایی تبلیغ بیان شوند. گرچه عدهای۱۱معتقدند اینگونه بازنمایی در واقع رمزگشایی انحرافی و تناقض و پیام مخدوش تیزر است؛چرا که باعث ایجاد همذاتپنداری میان مخاطبان و شخصیتهای منفی و بدمنهای داستان میشود ولی نگارنده معتقد است این نکته وجه مثبت پویانماییهای راهنمایی و رانندگی تلقی میشود؛زیرا با این کار مهمترین بخش از مخاطبان خود یعنی خلافکاران را تا انتها به همراه خود میکشاند و پیام را به آنها منتقل میکند (۱۱). و به این ترتیب این نکته نیز روشن میشود که برای ارتقای فرهنگ ترافیک باید توجه را بر روی لمپنها و خلافکاران با وجهی نرم متمرکز کرد و به آنها اطلاعات و آگاهی داد؛چرا که غلبهء عاطفی با اینگونه شخصیتها است و حتی ادامه دادن راه کسانی چون مهندس با نشانههای نمایش داده شده نمیتواند راهگشا باشد."