با گذشت کمتر از دو دهه از ورود جدی اینترنت به زندگی مردم، عرصه های جدید تبلیغ دین پیشاروی مبلغین و مسوولین مربوطه ایجاد شده است. اکنون که فضای مجازی به مثابه فضای زندگی دوم مردم از لحاظ کمی و کیفی رو به گسترش است و از آنجا که هرکجا مردم حضور دارند، تبلیغ دین نیز امری لازم و ضروری است؛ لذا شناخت اقتضائات، فرصت ها و چالش های این فضا امری ضروری به نظر می رسد و این پرسش که فضای مجازی حامل چه فرصت ها و تهدیدهایی برای مبلغ، مخاطب و پیام دینی است، همچنان نیازمند پاسخگویی است. این مقاله با بهره گیری از نظرات متخصصین و مبلغین فعال در عرصه فضای مجازی در قالب مصاحبه ژرف و تحقیق کتابخانه ای و سپس تحلیل آن با رویکرد مدیریت استراتژیک براساس مدل swot ، فرصت ها و چالش های فضای مجازی و اثر آن بر تبلیغ دین را مورد بررسی قرار داده است. مهمترین راهبردهای پیشنهادی عبارت است از: تاسیس شورای عالی تبلیغ فضای مجازی و سازمان متمرکز تبلیغی زیرمجموعه آن جهت انسجام بین سازمان های تبلیغ مجازی، برنامه ریزی و آموزش لازم جهت افزایش سواد رسانه ای طلاب و مخاطبین، ورود جدی حوزه های علمیه به بحث آموزش طلاب با استفاده حداکثری از فضای مجازی جهت سازماندهی و تشکیل شبکه طلاب مبلغ جهت تولید انبوه پیام های دینی و اتخاذ رویکرد مدیریت فرایند تبلیغ به صورت مجازی. این مقاله در چهارمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در علوم تربیتی و مطالعات رفتاری ایران، تهران، ارائه شده است.