ویژگیهای شناختی و عاطفی و اهمیت جایگاه زن در خانواده از یکسو و کارکرد بیبدیل خانواده در تولید و بالندگی نسل آینده جامعه از سوی دیگر، زمینهساز نقش محوری زنان در تعالی یا زوال فرهنگ جامعه شده است؛ ازاینرو طراحان غربی-آمریکایی پروژه جهانیسازی، با تغییر نگرشها، ارزشها و رفتارهای زنان جوامع غیرغربی، تغییر هویت و سبک زندگی این جوامع را در دستور کار برنامههای مختلف فرهنگی خود قرار دادهاند. در این میان، منابع و محتواهای آموزش زبان انگلیسی بهواسطه منشأ آنگلوساکسونی و مخاطب جهانی، فرصتی مهم برای تحقق اهداف جهانیسازی غربی به شمار میروند. این مقاله با ابتنا بر نظریه نوسازی دانیل لرنر و نظریه نفوذ آیتالله خامنهای، از طریق تحلیل مضمون نحوه بازنمایی زن در کتاب آموزش زبان انگلیسی «انگلیش ریزالت، (پیش از سطح متوسطه)»[۱] سازوکار پیادهسازی اهداف جهانیسازی غربی توسط منابع آموزش زبان انگلیسی را بررسی کرده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که این کتاب در پی ترویج هویتی برای زنان است که مصرف و لذتگرایی و سودمحوری از شاخصههای اصلی آن به شمار میرود. اشاعه سبک زندگی مصرفی، گسترش تفکر فیمنیسمِ لیبرال با تأکید بر اشتغال زن در بیرون از خانه و نیاز ضروری به ابزارهای ارتباط جمعی از مهمترین شاخصهای هویتبخش زنان در این کتاب است. بدیهی است که با توجه به نقش تأثیرگذار زن در جامعه، این شیوه تفکر و سبک زندگی در سطح جامعه نیز گسترش مییابد و زمینهساز نفوذ و سلطه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بر جامعه هدف میشود.