"قبل از اینکه در مورد هر بخش مطالبی عرضه شود به چند نکته که در تمام یشتها مشترک است اشاره مینماییم: نخست اینکه نام برخی از یشتها با مضمون آنها مطابقت ندارد؛ مثلا در اشتاد یشت که به نام ایزد راستی و درستی است، یادی از این ایزد نشده است و مربوط به «فر ایرانی» است؛ رام یشت به نام ایزد رامش و صلح است، اما مطالب آن مربوط به ایزد «وایو» که ایزد باد است، میباشد؛ دین یشت به معنی اندیشیدن و شناختن است، اما در متن آن از چیستا که ایزد علم و دانش است، صحبت میشود؛ همچنین زامیاد یشت مربوط به ایزد سرپرست و نگهبان زمین است، اما فقط نه فصل آن به زمین پرداخته و از فصل۱۰ تا به انتها به فرکیانیمربوط است. در پایان یادآور میشویم که گرچه مضامین یشتهای بزرگ و برخی از یشتهای کوچک مثل هوم یشت از نظر زمانی، متعلق به روزگار پیش از زرتشتاند؛ اما نگارش آنها متعلق به عصرهای پس از زرتشت بوده و هنگام نگارش و بازنویسی دگر باره، مضامین و باورهای جدیدتر به متن کهن آنها اضافه شده است؛ به همین دلیل همة یشتها، بدون استثنا، دارای بندهای جدید هستند؛ اما بیشتر مضامین و مطالب یشتهای بزرگ مربوط به آموزههای پیش از زرتشت است. در بند ۳ تا ۳۳ از شاهان و پهلوانان و شخصیتهایی یاد شده است که برای این ایزدبانو قربانی کرده، از او یاری و همچنین اسبهای قوی پیکر و سالم درخواست میکنند؛ شخصیتهایی مانند هوشنگ، جمشید، فریدون، هوم (هم به ایزد هوم اشاره دارد و هم به صورت شخصیتیافتة او در داستان کیخسرو و افراسیاب)، کیخسرو، زرتشت و کیگشتاسب."