در مقاله حاضر ارزش های مذهبی به دو سنخ : «مناسک گرایی مذهبی » و «معناگرایی مذهبی » تفکیک شده و در نهایت به بررسی تاثیر «پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانواده های ایرانی » بر آن ها پرداخته شده است . به لحاظ مفهوم شناسانه ، تعریف اساسی دورکیم مبنا قرار گرفته و به لحاظ نظری نیز مباحث وبر در شیوه های تاثیرگذاری و تاثیرپذیری ارزش های ذهنی بر منزلت عینی کنشگران مذهبی و هم چنین شیوه های اثرگذاری اخلاق اقتصادی ناشی از آن بر ارزش های مذهبی مورد توجه بوده است . بر این اساس دو فرضیه به دست آمده و در نهایت با توجه به داده های پیمایش ملی «بررسی ارزش های ذهنی ایرانیان » مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته و ارتباط متغیر مستقل (x) و متغیر وابسته (y) بر اساس فرمول رگرسیونی استخراج شده است . رابطه میان دو متغیر در فرضیه نخست (پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانواده های ایرانی و مناسک گرایی مذهبی ) معنادار و مثبت بوده و این فرضیه با اطمینان ٩٩ درصد به تایید رسید. فرمول رگرسیونی به دست آمده بر اساس محاسبه ضریب استاندارشدٔه بتا در خصوص این دو متغیر عبارتست از: x ٠/٠٧٥ = y . به عبارت دیگر، به ازاء هر واحد تغییر در متغیر مستقل (پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانواده های ایرانی )، متغیر وابسته (مناسک گرایی مذهبی ) به میزان ٠٧٥/. واحد تغییر خواهد یافت . رابطه میان دو متغیر در فرضیه دوم (پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانواده های ایرانی و معناگرایی مذهبی ) نیز معنادار و مثبت بوده و این فرضیه هم با اطمینان ٩٩ درصد تایید شد. فرمول رگرسیونی به دست آمده برای این فرضیه بر اساس محاسبه ضریب استاندارشدٔه بتا عبارتست از: x ٠/٠٩٩ = y . بنابراین ، به ازاء هر واحد تغییر متغیر مستقل (پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانواده های ایرانی )، متغیر وابسته (معناگرایی مذهبی ) ٠/٠٩٩ واحد تغییر می یابد.