هدف اين تحقيق ارائه مدلی برای تبلیغ دین در فضای رسانههای مدرن بهویژه فضای مجازی بوده و درصـدد بيـان ايـن ايـده اسـت کـه با مطمح نظر قرار دادن رویکرد دعوت بهعنوان رهیافتی جهت تبلیغات دینی، میتوان به مدلی کارآمد و قابل انطباق بر نظریات تبلیغ و ارتباطات نوین دستیافت. بـراي توضيح ايـن ايده، در ابتدا بر مبناي مطالعه معناشناختي، دعوت را تعريف کرديم و در گام بعد در يک مطالعه استنطاقي تطبيقي مستمر، رویآورد قرآني دعوت را با تبلیغات از نگاه غربی تحلیل نمودیم. در این مسیر از چارچوب نظری جاوت و ادانل بهعنوان مبنای نظری ارتباط تبلیغی غربی استفاده شد. تفاوت بنيادين ميان رویآورد قرآنی دعوت با تبلیغات غربی را میتوان با مفهوم «قصد»، (النيـة) توضيح داد. جاوت و ادانل تبلیغات را فرا گرد ارتباطی-اقناعی میدانند که مُبلغ درنهایت به دنبال نیل به اهداف شخصی از طریق کنترل جریان اطلاعات، مدیریت افکار عمومی و دستکاری الگوهای رفتاری، بدون مطمح نظر قرار دادن مصالح مخاطب تبلیغ هست. در مقابل اما، در رویآورد دعوتی، کنشها، اساساً مبتنی بر وحدت و هدایت بوده و موجب اعتلای هر دو طرف داعی و مجیب میگردد. تفاوت دیگر در محتوای تبلیغ رخ مینماید؛ در فرا گرد ارتباط تبلیغی ممکن است مبلغ اساساً به محتوای تبلیغی اعتقادی نداشته باشد اما در رویآورد دعوت، محتوا بهمثابه خیر مطمح نظر قرار میگیرد. در کنار تفاوتهای یادشده همخوانیهای زیادی میان چارچوب نظری دعوت و مدل مفهومی فرا گرد تبلیغ از نگاه جاوت و ادانل وجود داشت که با اصلاح مدل مفهومی مذکور، مدل مطلوب استخراج شد.
قرآن اسلامی، سید حسن . «دامنه معنایی حکمت در قرآن، اخلاق و حدیث» علوم قرآن و حدیث، ۲۹-۵۷ :۱۳۸۶ اسمیت، فیلیپ. درآمدی بر نظریه فرهنگی با ترجمه حسن پویان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۸۳. اوكيف، د. متقاعدسازی نظريه و تحقيق.تهران: انتشارات معاونت سياسي صداوسيما، 1378. ایروتسو، توشیهیکو. خدا و انسان…...
ادامهWalker، Paul E.، Reinhard Schulze، and Muhammad Khalid Masud. The Oxford Encyclopedia of the Islamic World، Da'wah entry. london: oxford، accessed from Oxford Islamic Studies Online”، URL: http://www.oxfordislamicstudies.com.ezproxy.baylor.edu/article/opr/t236/ e0182#e0182-s0002، 2009. WWW.noormags.ir