تجربه تبلیغ تشیع و مکتب اهلالبیت، در فضای بینالمللی، پس از انقلاب اسلامی ایران، چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی، دچار دگرگونی بنیادینی گردید. در این میان، تجربه تشیع در نیجریه به علت رشد سریع، یگانه است که با وجود حملات مستمر طی دو دهه اخیر علیه آنها منقطع نگردید. در این سپهر، پرسش از مهمترین عوامل موفقیت تبلیغ تشیع در نیجریه، فهم چرایی کنش حرکت اسلامی و رهبر آن شیخ زاکزاکی و جایگاه فعلی شیعیان مبتنی بر ساختار سیاسی ـ اجتماعی نیجریه برای نشان دادن راهبردهای ارتقای وضعیت شیعیان از اهمیت زیادی برخوردار است. مقاله حاضر، نشان میدهد که استراتژی تبلیغ اجتماعی، عامل اصلی موفقیت تبلیغ تشیع در نیجریه بوده که توانسته ضمن ارتباط برقرار کردن آموزههای اهلبیت با مسائل جامعه نیجریه، کنش اجتماعی شیعیان را شکل دهد. این نوشتار، ضمن مطالعه قبیله به عنوان مفهوم بنیادین ساختار اجتماعی نیجریه که در ارتباط با استعمار و شکلگیری دولت مدرن، به بحرانهای عمیق اجتماعی انجامیده، نشان داده که کنش هویتجو و خودآگاه شیعه، به عنوان کنشی بحرانزا شناسایی شده است. در پایان، راهبرد بازسازی تصویر شیعه از یک جریان بحرانساز به یک جریان سازنده و بازسازی هویتی شیعیان و شکلدهی جامعه خودبنیاد شیعه در نیجریه برای برونرفت از این چالشها طرح شده که ذیل رویکرد اجتماعی تبلیغ، جامعه شیعه باید روی آموزش، مسأله فقر و مسائل بهداشتی تمرکز کند.
» سوابق تحصیلی کارشناسی: علوم سیاسی کارشناسی ارشد: علوم سیاسی دکترا: علوم سیاسی و تحصیلات حوزوی» حوزه مطالعاتی و تخصصی » مختصری از زندگی نامه … در سال 1363 همزمان با اخذ سوم راهنمایی تحصیل علوم دینی رادر حوزه علمیه ی قزوین آغاز کردم و در سال 1365 جهت ادامه تحصیل به شهر قم مهاجرت