رسانههای نوین همچون ماهواره، در عصر کنونی با پوشش جهانی و برنامهریزی هدفمند، سعی دارند تا با نفوذ در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بشر، فرهنگ و ارزشهای غربی را در قالبهای متنوع، بهتدریج و البته بدون مقاومت، جایگزین هویت واقعی مخاطبان خود کنند. پیامهای بازرگانی، گونهای از این قالبهای رسانهای و تاثیرگذار است که سوای از هدف نهایی تغییرات ارزشی، با تغییر نگرش و تاثیر بر تودهها بهویژه خانوادهها، بسترهای فرهنگی لازم را برای تأمین منافع مادی نیز فراهم میکند. از یکسو، نیاز روزافزون تولیدکنندگان کالا و خدمات به یافتن بازارهای جدید با بهرهگیری از همه ظرفیتهای رسانه و از سویی دیگر، خانوادهها و بهویژه زوجین که رکن اصلی خانواده بوده و همواره نیازمند شناخت، راهنمایی و کسب تجربه برای رفع نیازهای خود میباشند، سبب توجه و اهمیت تبلیغ محصولات بازرگانی شده است. در این میان، راهنماییهای کاذب این تبلیغات، برای زوجین، بسیار مخاطرهانگیز شده و سبب پدیدآمدن آسیبهای متعدد در عرصه خانواده و ارتباط زوجین شده است. مقاله حاضر تلاش میکند تا با روش اسنادی و نیز تکیه به تحلیل محتوای برخی از پیامهای بازرگانی، به بازخوانی این تاثیرات و آسیبها بپردازد. از مهمترین این تاثیرات میتوان به: تغییر سبکزندگی، تضعیف بنیان خانواده، عدم مسئولیتپذیری، کاهش ارتباط عاطفی، ترویج روحیه خیانت زوجین، ایجاد بیماریهای روانی، اشاعه فساد اخلاقی و بیبندوباری و نیز ضررهای مالی اشاره کرد.