تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر اندیشهای نص محور و درونگراست كه با اعتقاد به جامعیت و خودكفایی قرآن راه حل سیاست امروزین را در بازگشت بازفهمانه به قرآن می داند و از همین دیدگاه به نقد دوگانه سنت (تحجرگرایی دینی) و تجدد (ایدئولوژیهای سكولار) میپردازد. اتخاذ روش درون قرآنی، گسستگرایی از مفسران گذشته، توجه به واقعیتهای سیاسی- اجتماعی، پرهیز از اسرائیلیات و احادیث ضعیف، تأكید بر تاریخ صدر اسلام و عقلگرایی از شاخصه های مهم قرآنگرایان محسوب میشود. تفسیر سیاسی قرآن پس از شكست تجارب گوناگون مدرنیته های ایرانی از جمله تجدد سیاسی در قالب مشروطه و نوسازی اقتصادی و اجتماعی در قالب پهلویسم و گسترش خرافات در عرصههای فرهنگی و اجتماعی، برای سامان بخشی جامعه ایران شكل گرفت. پیشگامان تفسیر سیاسی قرآن (سید اسدالله خرقانی، رضاقلی شریعت سنگلجی و سید محمود طالقانی) با عرضه معضلات و مشكلات جامعه ایران به محضر قرآن رویكرد جدیدی در قرآن پژوهی ابداع كردند و بین قران و واقعیتهای اجتماعی- سیاسی تعامل ایجاد نمودند. اتخاذ چنین رویكردی باعث ایدئولوژیك شدن مذهب گردید و ایدئولوژی اسلامی در تقابل با ایدئولوژی های ماركسیسم، لیبرالیسم و سلطنت قرار گرفت. براساس این رویكرد نظام اجتماعی مانند نظام طبیعی دارای ضوابط و مقررات از پیش تعیین شده است. اركان جامعه از جمله اقتصاد، سیاست، جهاد و فرهنگ قانونمند و منطبق بر سنتهای الهی می باشد. بنا به اعتقاد قرآن گرایان جامعهای بطرف توسعه و پیشرفت گام بر میدارد كه با شناخت جامع اصول و سنت های الهی در جامعه و عالم هستی هماهنگ حركت كند. نظام سیاسی در چنین جامعه غیر استبدادی و با مشاركت مردم قوام پیدا میكند كه قرآن گرایان از آن تعبیر به «حكومت اسلامی شورایی» و «دموكراسی اسلامی» میكنند و در عرصه اقتصادی به مالكیت خصوصی تاكید دارند، برای رسیدن به چنین جامعهای مهمترین مؤلفه خود آگاهی مردم از خود، جامعه و نظام بینالملل است. آگاه شدن مردم از فواید نظام سیاسی غیر استبدادی، جامعه منسجم، غیر متشتت، عقلانی، مردم را برای دستیابی و رسیدن به چنین جامعه مطلوبی به تلاش و كوشش وامیدارد. . در راستای چنین برداشتی از قرآن بود كه بحث وحدت و همگرایی، خرافات زدایی، احیای روحیه انسان مسلمان كه بر اثر سلطه غرب به رخوت و سستی گرایده بود و همگانی كردن مفاهیم رهایی بخش قرآن در اولویت قرآنگرایان قرار گرفت. قرآن گرایی تحولات و پیامدهای مثبت و منفی بسیاری بر جای گذاشت که برخی از این نتایج در متن تحقیق اشاره یا توضیح داده شده است. كلید واژگان: تفسیر سیاسی قرآن، خودآگاهی، قرآنگرایان، دموكراسی اسلامی، حكومت اسلامی شورایی، ایران معاصر.
بيان مسأله (تشريح ابعاد و حدود و معرفي دقيق آن، بيان جنبههاي مورد توجه در پژوهش حاضر) در پژوهش حاضر سعي خواهد شد؛ زمينههاي سياسي و اجتماعي ظهور تفسيرهاي سياسي از قرآن و ماهيت اين نوع از تفاسير و نتايج وپيامدهاي سياسي - اجتماعي چنين تفسيرهايي از قرآن مورد واکاوي…...
ادامهبيان مسأله (تشريح ابعاد و حدود و معرفي دقيق آن، بيان جنبههاي مورد توجه در پژوهش حاضر) در پژوهش حاضر سعي خواهد شد؛ زمينههاي سياسي و اجتماعي ظهور تفسيرهاي سياسي از قرآن و ماهيت اين نوع از تفاسير و نتايج وپيامدهاي سياسي - اجتماعي چنين تفسيرهايي از قرآن مورد واکاوي و تجزيه و تحليل قرار گيرد. بر اساس نظريه تعاملی استيوارت هيوز هر انديشهاي که توليد مي شود لزوماً متأثر از شرايط اجتماعي وسياسي مي باشد، اما انديشه هاي خلق شده منفعل نيستند بلکه با گذشت زمان در جامعه تاثير مي گذارندو موجب دگرگونيهاي مهم در اجتماع مي گردند. در ايران معاصر نيز شرايط اجتماعي و سياسي از جمله شکست طرح روشنفکران غير مذهبي در انقلاب مشروطه و تجدد رضاخاني وشيوع بدعت ها وخرافات، زمينههاي بازگشت به قرآن را فراهم نمود اما بازگشت به قرآن اين بار، ويژگيهاي منحصر به فردي داشت از جمله تغيير تفسيرها از تفسيرهاي جز به جزء به تفسيرهاي موضوعي و تفسير موضوعي هم به اين دليل شکل گرفت که متفکران معضلات و مشکلات جامعه مسلمان ايراني را دسته بندي کرده و به قرآن ارائه مي کردند و از قرآن براي زندگي امروزين راهکار ميگرفتند، تفسيرهاي موضوعي علاوه بر احکام فردي بدنبال طرحهاي کلان اجتماعي بودند.متفکران در ايران معاصر در يک امر مشترک بودند آن مراجعه به قرآن و ارائه تفسيرهاي اجتماعي- سياسي از آن بود. لازم به ذکر است اين وضعيت تحت تاثير مدرنيته بوجود آمده بود و جريانهاي مختلف فکري با پيش فرض ها و اهداف متفاوت به تفسير قرآن پرداختند، در نتيجه مي توان متفکران و جريانهاي مهم قرآن گرايان را در ايران معاصر به سه جريان مهم فکري تقسيم کرد. جريان اوّل به روشنفکری چپ- اسلامی معروفند و مفاهيم محوري آنها عدالت، برابري، مبارزه با سرمايه داري، انقلاب، ظلم ستيزي، شوری و غيره مي باشد. علي شريعتي، سازمان مجاهدين، گروه فرقان و آرمان مستضعفين از مهم ترين گروههاي چپ گرايي اسلامي محسوب مي شوند. جريان دوم؛ به روشنفکری لیبرال – اسلامی معروف هستند که سعي ميکردند با ادبيات راست به قرآن پژوهي بپردازند مفاهيم مورد تاکيد اين جريان، شوري، مشورت، دموکراسی، نفي استبداد، حقوق شهروندي، مردم سالاري، اقليت و اکثريت، آزادي و غيره مي باشد. شخصيت محوري آنها مهدي بازرگان بوده است. جريان سوم؛ جريان روحانيت- نوانديش مي باشد، از جمله شخصيت هاي محوري شريعت سنگلجي، سيد اسدالله خرقاني، علامه طباطبائي، مرحوم طالقاني و شهيد مطهري بودند سعي مي کردند بامعيارهاي رایج در حوزههای علمیه فاصله زيادي نداشته و با توجه به نيازهاي جامعه معاصر تفسيرهاي روزآمد ارائه كنند. آنچه که در تفسير روز آمد مهم است، تبيين ديدگاههاي قرآن نسبت به تحولات و دگرگونيهاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي است. در اين صورت است که نيازهاي عصر و ارزشها و بايدها و نبايدها جامعه کنوني اسلامي در سايه بيانات قرآني روشن ميگردد، موضوعاتي چون آزادي، حق انتخاب، جايگاه شورا در تشکيلات حکومتي، حقوق متقابل دولت و مردم، روابط فرد و جامعه، روابط افراد و خانواده بر اساس فرهنگ جديد تبيين ميگردد. در پژوهش حاضر سعي مي شود زمينههاي شکل گيري چنين جريانهاي تفسيري و ماهيت اين تفاسير مورد واکاوي قرار گيرد.
یوسف خانمحمدی فرزند رحیم متولد سال 1350 ، دانش آموخته شاخص دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. وی همینک به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه مفید مشغول به تدریس می باشد.
استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام / رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم / عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی