مساله اصلی در این رساله، بررسی مولفه های تاثیرگذار بر سیاست گذاری مدیریت افکار عمومی در ج.ا.ا با تاکید بر اندیشه آیت الله خامنه ای است. موضوع مدیریت افکار عمومی از موضوعات راهبردی در عرصه سیاست گذاری به شمار می رود. به اعتقاد هارلود لاسول، ارتباط پیچیده و غیرقابل اجتنابی میان امر سیاست گذاری و مقوله افکار عمومی وجود دارد. در نظر علمای عرصه حکمرانی و فلاسفه حوزه علوم اجتماعی، افکار عمومی حائز قدرتی پنهان است که ناگریز از ملاحظه آن توسط حکمرانان می باشد. ایشان بر این اعتقاد هستند هر جریانی که خواهان تسلط بر نظام حکمرانی باشد ناچار از آن است که قبل از هر اقدامی، مدیریت افکار عمومی را در دست بگیرد. علاوه بر این تجربه بشری، مساله مدیریت افکار عمومی در فرآیند تشریع احکام اسلامی نیز مورد توجه شارع مقدس بوده است. به همین جهت بر نظام اسلامی ایران که الگوی حکمرانی مردم سالاری دینی را تعقیب می کند، به طریق اولویت ضرورت دارد سیاست گذاری های هوشمندانه ای را در راستای مدیریت افکار عمومی، تدبیر نماید. به نظر می رسد چنانچه ج.ا.ا افکار عمومی را طبق یک جهت دهی صحیح هدایت نماید و در ادامه قادر باشد اعتماد عمومی جامعه را حیازت نماید؛ آنگاه می تواند اقتدار و ثبات سیاسی پایداری را برای خود در نظام بین الملل رقم بزند. شیوه تحقیق در این نوشتار، روش تحلیل مضمون می باشد. بدین بیان که در گام اول، بیانات مقام معظم رهبری که مرتبط با مساله افکار عمومی هستند، جمع آوری شده و سپس مورد تحلیل مضمونی قرار گرفته اند. در گام دوم و پس از مضمون گیری پایه، در سه دسته «معرفتی-بینشی»، «فرهنگی-اجتماعی» و «سیاسی» سازمان دهی شده اند و مضمون گیری ثانویه انجام شده است. و در آخر سه کلان ایده و مضمون فراگیر: «جهت دهی افکار عمومی»، «تحصیل اعتماد عمومی» و «تامین اقتدار پایدار» از بیانات ایشان، استنباط شده است. در نهایت مولفه هایی که تامین کننده هر یک از این سه ایده فراگیر هستند، پاسخ غائی به مساله اصلی این رساله می باشد.
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام / مدیر شبکه چهار صدا و سیما
دانشیار و مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام