امام خمینی (ره) قدرتهای حاکم بر نظام بین الملل را مسئول بدبختی ها در جهان می دانستند چرا که فکر جهان خواری و غارتگری ریشه در جهان بینی مکاتب مسلّط دارد. در بیان امام بحران حاکم بر جهان از ماهیت نظام بین الملل ناشی می شود. در حقیقت نظام بین الملل به عنوان یک کل منسجم دارای اجزائی است که موجب فساد و ظلم می شود. یکی از اجزاء اصلی ماهیت نظام بین الملل اندیشه حاکمیت انسان غیر مهذب می باشد. امام تلاش می کنند علت سلطه گری و دیگر ظلم های صادره از سوی قدرتهای بزرگ را به عدم توجه به بُعد معنوی انسان نسبت دهند و نتیجه آن را نیز تسلّط انسانهای غیر مهذب بر مقدّرات عالم معرفی کنند. در اندیشه امام نظام بین الملل دو قطبی به دلیل حاکمیت انسانهای غیر مهذّب ماهیتی غیر کمالی دارد و نمی تواند کمال را در جهان تحقق بخشد. در واقع اگر بازیگران اصلی نظام بین الملل انسانهای مهذّب و عاقل باشند ماهیت نظام بین الملل نیز ماهیتی روبه کمال خواهد بود و موجب رشد کمالات و فضائل خواهد شد. از دیدگاه امام رفتارها ازاندیشه ریشه گرفته اند و بدون شک رفتارهای بازیگران بین المللی تحت تأثیر ماهیتِ فکری و ساختاری نظام دوقطبی بوده است. رهـا شدن ازنظم بین الملل مستقر و دستیابى به نظم مطلوب، نیازمند توجه به ابعاد معنوى انسان ها و رفـع سـلطـه گـرى وسـلطـه پـذیـرى در جـهـان اسـت. امام در مرحله بازسازی جامعه آرمانی براساس عدل و وحدت حرکت می کنند. به دلیل حاکمیت انسان های مهذّب و مستضعفان جهانی، برابری و حق مداری جلوه نظام بین الملل مطلوب مقدور می باشد. ساختار نظام جهانی آرمانی نیز بر سـه مـحـوربنا شده است که شناخت آن موجب مبین شدن ماهیت نظام جهانی آرمانی که کمالی می باشد می شود. حكومت واحد، قانون واحد، حاكم واحد.
دانشیار گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام معاون آموزش و فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
عضو هیات علمی و دانشیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی