در این پژوهش تلاش شده تا دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا دربارة علم خدا به جزئیات عالم هستی یعنی عالم طبیعت تبیین گردد. درست است که موضوع رساله علم خدا به جزئیات در حکمت مشاء و متعالیه است ولی از آنجا که دیدگاه شخصی همچون شیخ الرئیس، رئیس حکمای مشاء، مبین نظریات حکمت مشاء است و همچنین ملاصدرا مؤسس حکمت متعالیه است، دیدگاه این دو بزرگوار مورد بررسی قرار گرفته است البته اشارهای هم به سخنان دیگر حکمای مشاء و متعالیه شده است. در فصل اول این رساله، به مبادی تصوریه و تصدیقیه بحث علم خدا به جزئیات پرداختیم مطالبی همچون تعریف علم، اقسام علم و علم به امور مادی. فصل دوم به دیدگاه ابن سینا اختصاص یافته است. ابن سینا بر آن است که علم واجب به ماسوا به صورت صور ارتسامیه است و در خصوص علم به مادیات هم معتقد است که این موجودات، به صورت کلی برای واجب معلومند و ضمن بیان مراد از این کلی، به شبهة برخی از معترضان به ابن سینا پاسخ داده شده است. در فصل سوم اختصاصاً اعتراضاتی که از سوی حکمای متأخر به ابن سینا شده است بحث شده است. از آنجا که ملاصدرا حکمت متعالیه را تعالی یافتة حکمت مشاء و اشراق میداند لذا به پاسخ آن اعتراضات پرداخته و به نوعی از نظریة مشاء دفاع میکند. در فصل چهارم نظر ملاصدرا دربارة علم خدا به جزئیات بیان شده است. ملاصدرا برای تبیین علم واجب به ماعدا دو روش را طی میکنند اول روش حکماء و دوم روش عرفاء. در فصل چهارم روش برهانی بیان شده است که با مقدمات برهانی علم واجب به ما سوا را در مقام ذات واجب اثبات میکند و کمبود دیدگاه مشاء و اشراق را در این میداند که علم واجب را در مقام ذات اثبات نمیکنند و این موجب نقص ذات واجب میشود. همچنین در این فصل به دیدگاه شیخ اشراق نیز اشارهای شده است و از آنجا که ملاصدرا این دیدگاه را بهترین دیدگاه در باب علم واجب به ما عدا میداند آن را مفصل مطرح کرده و پس از ناکافی دانستن آن به دفع نقیصه از این برهان میپردازد. در فصل پنجم علم واجب به ماعدا به روش عرفانی بیان شده است و با بیان چند مقدمه، به این نتیجه میرسیم که واجب در مقام ذات، علم به ذات و صفات و لوازم ذات و صفات داشته و هیچکدام خارج از ذات نمیباشد. در پایان هم به نتیجه و خاتمه میرسیم که دستاورد نظر ابن سینا و ملاصدرا در بحث علم واجب در آن بیان شده است.
استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام / رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم / عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام