در این پژوهش تلاشی برای شناخت سیره مدیریتی حضرت علی علیه السلام در رفتار با کارگزاران خویش می باشد. ابتدا به طرح و بیان مسائل فرهنگی کارگزاران در دو حوزه ارزشی و رفتاری از دیدگاه امام علیه السّلام پرداخته شده و سپس به مباحث سیره مدیریتی و راهکارهای حضرت در مواجهه با مسائل فرهنگی کارگزاران پرداخته می شود. دغدغه اصلی این پژوهش در پی پاسخ به این سوال می باشد که مشکلات فرهنگی کارگزاران در دو حوزه اعتقادی و رفتاری چه بوده است؟ راهکارهای امیرالمؤمنین علیه السلام جهت حل آن به چه صورت بوده است؟ امیرالمؤمنین (ع) مشکلات کارگزاران خود را به خوبی شناسایی نموده و از مشکلات موجود کاملا آگاه بوده و با توجه به آشنایی که به مشکلات کارگزاران داشته، در پی حل آنها پرداخته و برای هر مشکلی راهکار متناسبی بنابر دستورات دین صادر می نموده. هدف حضرت از مقابله با مشکلات این بوده که تا جامعه اسلامی از مسیر منحرف شده نجات دهد و به راه صحیح هدایت کند. بعد از بررسی در سیره مدیریتی امیرالمؤمنین(ع) به مجموعهای از راهکارهای حضرت رسیدیم که میتواند راهی برای چگونه شناسایی و برخورد نمودن با مسائل فرهنگی کارگزاران باشد. بنابراین هدف ما در این پژوهش شناسایی مسائل فرهنگی کارگزاران و راهکارهای مواجهه با آن در سیره مدیریتی حضرت علی علیه السلام در دوران چهار سال و نه ماه حکومت حضرت با تکیه بر نهج البلاغه می باشد، این کتاب ارزشمند در بردارنده مبانی فرهنگی اجتماعی و حکومتداری و سرشار از رهنمودهای حکومتی امام علی علیه السلام به حاکمان و کارگزاران حکومت اسلامی است. از این جهت در راستای این کلمات بشری که در پرتو آیه های وحی می باشد، در این پژوهش به شناسایی پارهای از مشکلات در حوزه ارزشی و رفتاری دوران حکومت حضرت امیر(ع) همچون؛ ضعف ایمان و معاد باوری، عصیان و کوچک شمردن احکام الهی، اشرافیگری و دامن زدن به فاصله طبقاتی، نفاق و همکاری با دشمن در میان کارگزاران حکومت اسلامی پرداخته ایم. با آموزههای بلند این کتاب ارزشمند به راهکارهای مواجهه با این مشکلات در سیره مدیریتی حضرت علی علیه السلام دست یافتیم در پایان به جمعبندی و نتیجهگیری مطالب پرداخته شده.
دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه باقرالعلوم (ع) و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم (ع)