با توجّه به رهنمودهای پیشوایان دینی و اندیشه در آموزهها و باورهای دینی، برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی، و کمال نهایی راهی جز خودشناسی و خودسازی نیست. در این پایاننامه ابعاد این دو موضوع، از منظر امام علی با تأکید بر کتاب غررالحکم، مورد پژوهش قرار گرفته است. خودشناسی به معناى این است كه انسان پس از طى مراحل تهذیب نفس،هویت واقعی خویش را پرتوی ازروح الهی بیابد و خودسازی به معنای عاری شدن از همه رزایل اخلاقی و آراسته شدن به ازرشها و فضایل آن است. این دو مقوله کاملاً رابطه دو سویه از جهت تأثیر پذیری و تأثیر گذاری دارند و به نوعی هم دیگر را همپوشانی كرده، مایه تكامل همدیگر میشوند و به سان دو بال انسان را به مقام قربالیالله میرسانند. از آنجا که موضوع خودشناسی و خودسازی انسان میباشد به محورهای اصلی انسانشناسی مانند آفرینش و کمال نهایی انسان اشاره شده است. خدایابی، عاری شدن از علائق دنیوی، تزکیه نفس و الهام از وحی عوامل خودشناسی، و نسیان خداوند و خود خواهی موانع آن، و خداشناسی، خودسازی و جهانشناسی از آثار آن هستند. ایمان، عبادت، ذکر خدا، نماز، تفکر،تقوا،توبه، موعظه، زهد، یقین، حکمت و گامهاهی عملی از مؤثرترین عوامل خودسازی هستند. از سویی پیروی از هواهای نفسانی، غفلت، دنیاپرستی، پیروی از شیطان از موانع درونی و بیرونی خودسازی به شمار میروند. از این روی راهكاری مناسب برای برخورد با هر كدام از این موانع در جای خود ذكر شده است.مهمترین آثار خودسازی عبارتنداز: قربالهی، خودشناسی و رستگاری. واژگان کلیدی: خودشناسی، خودسازی، قرب الی الله، هویت واقعی، حبّدنیا.
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام