تبلیغ اسلام در هر منطقهای باید بر اساس فرآیند فرهنگی و بر محور ارتباطات مؤثر در نظر گرفته شود، منطقه آمریکای لاتین از مناطق مستعد در پذیرش و تبلیغ اسلام است، باتوجهبه تفاوتهایی که در زبان، دین و فرهنگ و آدابورسوم بومیان منطقه با مبلغان دینی وجود دارد، اهمیت تبلیغ بر اساس ارتباطات میانفرهنگی مطرح است. این پژوهش در صدد کشف موارد مؤثر از نوع ارتباطات میانفرهنگی بر محور الگوی قرآنی تعارف (هم شناسی فرهنگی) برای رسیدن به معروف هایی مشترک از اسلام و مسلمانان در نگاه بومیان است تا زمینه تبلیغی مناسب و مؤثر بر محور توحید و فطرت انسانی فراهم آید. بهمنظور غنای محتوا و محیط شناسی منطقه، بخشهایی را به بررسی تاریخ حضور مسلمانان و چگونگی نفوذ و گسترش ادیان بزرگ در منطقه، بهویژه ارائه گزارشی از تجربه زیستی مبلغین مسیحی بهعنوان دین پذیرفته شده در منطقه که با بهرهبردن از شیوه تبلیغی مؤثر براساس ارتباطات میانفرهنگی توانستند در طول ۵۰۰ سال مسیحیت را در تمام آمریکای لاتین گسترش بدهند، پرداخته شده است. یافتههای پژوهش با استفاده از روش پدیدارشناسانه بطور مستقیم از تجربه زیستی (اتواتنوگرافی) و مصاحبههای عمیق و مشاهدات مشارکتی مبلغین فعال در آمریکای لاتین بهعنوان تکنیک کمکی، جمعآوریشده است که میتوان به این نتیجه دستیافت که از میان بسترهای مختلف ارتباطات میانفرهنگی، سه محور شاخص؛ معنویت، استعمارستیزی و نقش خانواده و مادر بهعنوان موارد مؤثری هستند که طرح آنها باعث ایجاد نوعی ارتباط و مفاهمه همدلانه و مشترک بین بومیان آمریکای لاتین با مبلغان برای تبلیغ اسلام در عصر حاضر میباشند.
استاد و مدیر گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
عضو هیات علمی گروه مطاللعات فرهنگی و ارتباطات