در این پژوهش به وبلاگنویسی طلاب با رویکردی ارتباط شناختی پرداخته شده است؛ بدین معنا که هر وبلاگ از چهار بعد فرستنده، پیام، رسانه و مخاطب مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است. مقوله تاثیر به دلیل گستردگی حوزه آن که نیازمند پژوهشی مستقل است مورد بررسی واقع نشد. وبلاگهای نمونه بر اساس نمونهگیری هدفمند و پس از گونهشناسی وبلاگهای طلاب - که به هفت گونه سیاسی، اجتماعی، ادبی، روزنوشت، اندیشه، معارفی و سایر تقسیم شدند- و لحاظ کردن معیارهایی نظیر سابقه چهارساله وبلاگ و بروزرسانی مستمر، انتخاب شدهاند. در ادامه «مدل هنجاری رسانههای سایبر اسلامی» که برای تحلیل سایتهای دینی طراحی شده است، مورد ارزیابی قرار گرفت که به دلیل وجود برخی کاستیها برای تحلیل وبلاگ، با الگوگیری از آن، مدلی برای تحلیل ارتباطشناختی وبلاگنویسی طلاب طراحی شد که دربردارنده 21 شاخص است. شاخص ها به شیوهای گزینش شدهاند که متناظر با ابعاد چهارگانه فرآیند ارتباط بوده و برای تحلیل ارتباطشناختی وبلاگها از جامعیت کافی برخوردار باشند. در مرحله بعد، هر یک از وبلاگهای نمونه بر طبق شاخصهای تعریف شده، مورد تحلیل قرار گرفتند که برخی از یافتههای تحقیق عبارت است از: ذکر هویت فردی و صنفی در اکثر وبلاگهای طلاب، تفاوت الگوی وبلاگنویسی طلاب زن نسبت به طلاب مرد و بهرهگیری طلاب اصلاحطلب از الگوی جریان دومرحلهای. در پایان نیز پیشنهادهایی برای طراحی الگوی وبلاگنویسی طلاب، برگرفته از کل پژوهش ارائه شده است که نگارش گروهی، بروزرسانی متوسط، اعتبارسازی و خاصسازی بخشی از آن است. واژگان کلیدی: وبلاگ، وبلاگنویسی، طلاب، ارتباطات.
دانش آموخته مقطع دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام / رئیس اداره برنامهریزی و مطالعات راهبردی حوزههای علمیه خواهران
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)