چکیده دراین پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تأثیرات سیاسی جریان التقاطی حلقه کیان در جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. حلقه کیان محصول تفکری التقاطی در حوزه باورها اعم از هستی شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی بود که به تبع آن در حوزه ی ساختار سیاسی، نیز رویکردی کاملا متفاوت از رویکرد جریان اصیل انقلاب اسلامی پی گرفت. اعضای حلقه کیان که خود را روشنفکر دینی می دانند وظیفه ابتدایی خود را نقد ساختارهای اجتماعی – اندیشه ای سنتی دانسته و با تکیه بر عقل خود بنیاد و ارزش های مدرن، کوشیدند جامعه ای منطبق با این ارزش ها ایجاد کنند. التقاطی بودن تفکراعضای حلقه ی کیان از این روست که با پذیرش ارزش هایی همچون لیبرالیسم، پلورالیسم و حقوق بشر خواستار انطباق دین با این ارزش ها شدند. شروع زاویه گیری اعضای حلقه ی کیان با جمهوری اسلامی هم از همین جا بود؛ زیرا در قرائت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اصالت برای دین است و مابقی امور باید خود را با آن منطبق کنند. در بررسی بازتاب وتأثیرات جریان التقاطی حلقه کیان در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی ایران فعالیت آنها را در دو بخشِ قبل و بعد از انتخابات دوم خرداد 1376 تقسیم کردیم. اندیشه سازی حلقه کیان عمدتا مربوط به دوره قبل سال 76 و کنش گری اجتماعی- سیاسی آنها به بعد از دوم خرداد سال 76 مربوط می شود. پس از انتخابات دوم خرداد حلقه کیان بازوی تبلیغی و رسانه ای جریان دوم خرداد شد و برخی اعضای حلقه وارد دولت شده و از آن طریق درصدد انتشار نظرات خود در حوزه ی سیاست برآمدند. حلقه ی کیان از طریق ابزارهایی که در اختیار داشت توانست گفتمان لیبرالیستی – سکولاریستی را بر جبهه ی دوم خرداد غلبه دهد و از این طریق موجب جدایی بخش قابل توجهی از نیروهای انقلابی از جریان اصلی انقلاب و گفتمان امام خمینی شود. کلمات کلیدی: حلقه کیان، التقاط، روشن فکری دینی، جریان التقاطی، جمهوری اسلامی ایران
عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
عضو هیات علمی گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام