سینما به همان اندازه که هنر است، رسانه هم هست و رسانه بودن آن به اندازه هنر بودن آن و یا حتی بیشتر مهم است. رسانههای مدرن از جمله سینما عاملی موثر در دگرگونی نگرشها و رفتارهای افراد جامعه به شمار میروند. یکی ازسنتهای بسیارمهم درجامعه ما، اخلاق جنسی خاصی است که ازآن در دین اسلام با عنوان عفاف یاد می شود و شامل آموزههایی برای سلامت هرچه بیشتر روابط میان زن و مرد است. این که ما به عنوان زن یا مرد کیستیم و چگونه باید در فضاهای مختلف رفتار کنیم، بخشی از فرهنگ جنسیتی است که توسط سینما بازتولید می شود. با وقوع انقلاب، انتظار بر آن است که سینمای ایران به عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی کشور، به سمت اسلامی شدن گام بردارد، بنابراین لازم است بر اساس خاستگاه و مبانی برگرفته از فرهنگ اسلامی، بازنمایی صحیحی از روابط زن و مرد ارائه نماید. بر این اساس تلاش شدهاست بازنمایی روابط میان نامحرمان در سینما، با مولفههای روابط عفیفانه در فرهنگ اسلامی تطبیق داده شود. برای این کار، منابع اسلامی از جمله آیات و روایات مربوطه، شناسایی، استخراج و دستهبندی شده و مولفههای عفاف در روابط زن و مرد نامحرم تدوین شده است. جهت تحلیل انتقادی بازنمایی روابط عفیفانه در سینما با روش نشانهشناسی به بررسی چهار فیلم پس از انقلاب پرداخته شده است. در این پژوهش تلاش شدهاست از روش «تحلیل روایت» جهت مشخص شدن سیر روایی و پیرنگ فیلمنامه و از روش«تحلیل رمزگانِ» جان فیسک جهت معلوم کردن لایههای مختلف معانی رمزگذاری شده در فیلمها استفاده شود. در تحلیل رمزگان، سه رمزگان مهم شامل «رمزگان اجتماعی »، «رمزگان فنی »، «رمزگان ایدئولوژیک» توضیح داده شدهاست و عناصر مختلف ای ن رمزگان جهت واکاوی معانی پنهان فیلم به کار رفته است. در پایان نتیجه گرفته شدهاست که اکثر فیلمهای سینمایی بررسی شده با معیارهای فرهنگ اسلامی مطابقت ندارد و الگوهای غربی مانند لیبرالیسم و فمنیسم در آنها بسیار تاثیرگذار بوده است. از چهار فیلم منتخب، تنها فیلم متعلق به دهه شصت، در مفاهیم ایدئولوژیک خود، موافق با ملاکهای اسلامی ارتباط عفیفانه است و رمزهای اجتماعی و فنی مناسبی را برای القاء این مفهوم به کار گرفته است. فیلم منتخب از دهه هفتاد، نه تنها سعی در عادیسازی بسیاری از ناهنجاریهای مربوط به ارتباط زن و مرد دارد، بلکه با زبانی صریح به قوانین محدودکننده ارتباطات آزاد زن و مرد اعتراض میکند. اینگونه فیلمها که در آن دهه به لحاظ کمی تعدادشان نیز کم نیست، پلی محسوب میشوند برای ورود به سینمای آزاد دهههای بعد.فیلمهای منتخب دهه هشتاد و نود، زبان صریح سینمای دهه هفتاد را کنار گذاشته و از راه القاء غیرمستقیم به عادیسازی ارتباط زن و مرد نامحرم و بازنمایی غلط از این ارتباطات همت گماشتهاند. کلمات کلیدی: بازنمایی، سینما، عفاف، حیاء، ارتباط زن و مرد، اسلام.
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
استاد گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام