مواجهه حاکمیت دینی بافرهنگ، از مهمترین مباحث در سیاستگذاری فرهنگی کشور است. حوزه علمیه خواهران که نهادی فرهنگی- علمی برای آموزش و تربیت طلاب علوم دینی است، از کنشگران اصلی در فرایند سیاستگذاری فرهنگی است. درواقع سنجش سیاستهای فرهنگی با نظر به رشد و تقویت سرمایه فرهنگی طلاب، موضوع تحقیق حاضر است. ازاینرو بر اساس رویکرد SWOT، پاسخگویی ساختاری، معرفتی و نیز انسانی سیاستها در تأمین سرمایه فرهنگی طلاب سطح دو تهران از طریق ترکیب روش کیفی(مصاحبه) و کمی(پیمایش)،بررسی میشود. نتایج حاصل از این پژوهش در چند حیطه قابلطرح است: بخش نظری؛ سرمایه فرهنگی که همان ظرفیت وجودی و کشش درونی بهسوی رشد است دارای دو شاخصه عام معرفت و شریعت میباشد. بخش کیفی؛ حوزه در محور قوت و ضعف، در حوزه ضعف، و ازلحاظ فرصت و تهدید، در حد متوسط یعنی متمایل به ناحیه فرصت است، موقعیت فعلی ستاد، منطقه راهبرد محافظهکارانه (WO))بوده، لازم است ستاد ترمیمیافته. با رجحان فرصتها، از مراکز و نهادهای علمی و حمایتهای مادی و معنوی رهبری جهت ارتقا استفاده نماید. بخش کمی؛ در بخش آمار توصیفی؛ با بررسی ده متغیر، سیمای «بیشترین تعداد پاسخگویان» از مدرسه کوثر با گروه سنی ۳۵-۴۰ سال، ورودی ۱۳۹۶، متأهل، دارای مدرک دیپلم علوم تجربی، شرکتکننده در راهپیمایی و نماز جماعت، دارای معدل حوزه ۱۹ و کلاسیک ۱۷ بودهاند. در بخش تحلیل اطلاعات توصیفی؛ متغیر پذیرش در حد متوسط، توانایی تبلیغی طلاب کمتر از نصف، نگرششان به حوزه منفی، و به اساتید و مدیران مثبت میباشد. بخش تحلیل ساختاری؛ بایستی مرکز، آیندهنگر و تخصصیشده؛ با توجه به تمرکز و پیچیدگی بالا و رسمیت متوسط، ساختار قابل تجویز، ارگانیک و به سمت نوسازی و تجدید حیات حرکت نماید.
همکار آموزشی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام / مدیر کل رصد دفتر تبلیفات اسلامی حوزه علمیه قم
استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام