مرجعیت خبری مفهوم نوپیدا و ترکیبی در مدیریت رسانه است. این تحقیق در پی دستیابی به راهبردهای تحقق مرجعیت خبری رسانه های حوزوی در گام دوم انقلاب است و باید شبکه معنایی ویژه و منطق روابط میان اجزای سازمان خبررسانی حوزه، شناسایی، علت یابی و الگوسازی شود. هستی شناسی، کشف عوامل سازنده مرجعیت خبری نقش مهمی در ترسیم سازههای راهبردی مرجعیت خبری رسانه های خبری حوزه انقلابی ایفا میکند. یک رسانه حوزوی تراز انقلاب اسلامی برای اطلاع رسانی، تبلیغ، دفاع، پیگیری اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و سایر وظایف و نقشهای خود، باید نقشه راهی را برای حرکت به سوی مرجعیت خبری ترسیم کند. این تحقیق در تکاپوی ایجاد سازهای از یک واقعیت اجتماعی با متغیرهای مرجعیت خبری، حوزه انقلابی و بیانیه گام دوم انقلاب است. لذا به روش کیفی تهیه شده، شیوه گردآوری اطلاعات، اسنادی کتابخانهای و تکنیکهای شناخت رفتار فرد و سازمان درباره کیس مورد مطالعه مشاهده مشارکتی است. در فصل دوم، چارچوب مفهومی مرجعیت خبری در دو ساحت علوم انسانی غربی و ادبیات انقلاب اسلامی مورد مطالعه قرار گرفته است. در ساحت مطالعات علوم انسانی ابعاد پنجگانه مرجعیت خبری شامل ساختار، خطمشی، فناوری، سرمایه انسانی و ارتباطات محیطی مورد بررسی و توصیف قرار گرفته و در ساحت مطالعات انقلاب اسلامی با ابعاد سهگانه اسلام، بیانیه گام دوم و حوزه انقلابی روبهرو هستیم. کاربرد این نوشتار در فصل سوم با تطبیق مدل مفهومی مرجعیت خبری بر مورد مطالعه خبرگزاری رسا انجام شده و پیشنهادهای کاربردی برای کسب مرجعیت خبری در قالب «نقشه راه تحول و ارتقای خبرگزاری رسا به مرجعیت خبری» ارائه شده است.
دانشیار و مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
عضو هیئت علمی مرکز مطالعات فرهنگی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی