این مقاله با مشارکت محمد براری نوشته شده است. «مهدویت» در طول تاریخ اسلام، در بین عامه و خاصه مسلمین، از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است و از آموزه های مشهور اسلامی به حساب می آید. اما کسانی بوده اند که بر اساس مبانی خاص خود یا دلایل دیگر، این ایده را به چالش کشیده، به انکار آن پرداخته اند. هرچند تعداد این افراد، نسبت به عموم مسلمانان قائل به مهدویت، زیاد نیست؛ در زمان خود یا بعد آن توانستند اثر گذار شوند. از جمله این افراد، «سید محمد رشید رضا»، صاحب «تفسیر المنار» است. وی، به ویژه در تفسیر المنار، تلاش کرده است با ادله گوناگون، مهدویت را زیر سوال ببرد، پایه های آن را سست و آن را انکار کند. یکی از ادله وی «تعارض» روایات مهدوی است. نگاشته حاضر با روش توصیفی – تحلیلی به این دلیل پرداخته و حتی بر مبنای اهل سنت، علاوه بر اشکالات مهمی که بر ایشان می شود (از قبیل نقد غیر عالمانه، عدم تلازم بین تعارض و جعل، سردرگمی در منشا یابی برای روایات مهدویت) اثبات می کند بین روایات مهدوی تعارضی وجود ندارد.
فعالیتهای فرهنگی – علمی : الف . فعلی: – مدیر گروه « آینده پژوهی » پژوهشكده مهدویت و آینده پژوهی – پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی – مدیر گروه « مهدویت » اداره مشاوره و پاسخ به پرسشهای دانشجویی نهاد رهبری در دانشگاهها – عضوهیات علمی – پژوهشی پژوهشكده مهدویت و آینده پژوهی –