خانواده از قدیمالایام جایگاه ویژهای در اندیشه متفکران غرب و شرق داشته است. دراینمیان، مقایسه اندیشههای آرمانی تامس مور و آراء خواجه نصیرالدین طوسی، بهعنوان دو اندیشمند مطرح از دو رویکرد متفاوت، چهرهای از خانواده مطلوب را نمایان میسازد که میتواند در جهان معاصر و سبک زندگی کنونی، مورد توجه قرار گیرد. خانواده در دیدگاه این دو متفکر، شباهتها و تفاوتهایی دارند. ارزشهایی همچون عفت، احترام به والدین، تعلیم و تربیت فرزندان در هر دو اندیشه، از جایگاه والایی برخوردارند؛ اما باوجود این شباهتها، تفاوتهایی نیز وجود دارد که گاه سطحی و گاه عمیق است. مطالعه تطبیقی این دو اندیشه نشان میدهد که خانواده مطلوب از منظر خواجه، در بافت دینی و شریعتمحور شکل میگیرد؛ ازاینرو آموزشها، احکام و نظام ارزشی آن، دینی است؛ درحالیکه خانواده آرمانی تامس مور، از جهت دینی، در بافتی پلورالیستی و نهایتاً عقلمحور ترسیم شده است. هرچند خانواده در اندیشه هر دو متفکر، «مردسالار» است اما در نظام اندیشگی خواجه، به ازاء مردسالاری، وظیفه تأمین مخارج خانواده بر عهده وی قرار داده شده است، اما در اندیشه مور مابهازایی برای این مردسالاری وجود ندارد؛ زیرا مرد و زن هر دو باید در نظام کار اجباری و تأمین اقتصادی بهطور مساوی مشارکت داشته باشند. در نتیجه، برخلاف اندیشه خواجه، که خانواده یک نظام عاطفی ساختارمند و معطوف به فرهنگ است، خانواده در نگاه مور، بیش از آنکه یک کانون عاطفی باشد، واحد اقتصادی معطوف به اجتماع مدنی است.