پاسخ به پرسش چیستی «معنای زندگی » جز از راه شناخت انسان ممکن نیست . ملاصدرا انسان شناسی را اصل و پایه همه معارف و پرسـش های بنیادین می داند که بدون آن دیگر شناخت ها کامل نخواهد بود. بـه نظـر ملاصدرا انسان در میان سایر موجودات از امتیازات خاصی برخوردار است که منشا آن ، نفس ناطقه و عقل اسـت و بـه دلیـل برخـورداری از درک عقلی ، به دنبال کشف حقیقت و معنای زندگی حرکت می کند. انسـان در مقام عمل ، خالی از غایت و هدف نیست . هدف ایده آل زندگی نزد عقـل ، معرفت خداست . از این رو در صدد شناخت خدا و افعـال او برمـی آیـد. در این مسیر او به شناخت خـود و جهـان کـه فعـل تکـوینی خـدا هسـتند می پردازد و سفرهای علمی و عملی چهارگانـه را تنظـیم مـی کنـد. ایـن حرکت ارادی و وجودی انسان ، وقتی به غایت می رسد که انسان به اراده و اختیار، تحت فرمان عقل به سوی خدا گـام بـردارد و در کنـار او قـرار یابد. هدفمندی انسان و حیات او مبتنی بر حرکت جوهری و ثابت نبودن مرتبه وجود اوست . انسان بـرخلاف دیگـر ممکنـات ، جایگـاه معینـی در مراتب وجود ندارد. او از پایین ترین مقامات تا بالاترین درجـات می توانـد سیر داشته باشد. انسان علاوه بر هـدف ایـده آل از اهـداف متوسـط نیـز برخوردار است . در ایـن مقالـه می کوشـیم پـس از تبیـین انسان شناسـی ملاصدرا، دیدگاه او را در خصوص معنای زندگی بررسی کنیم .
عضو هیات علمی و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه مفید
بیوگرافی استادیار گروه معارف اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی تحصیلات دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران دکتری مدرسی معارف، گرایش مبانی نظری اسلام ۱۳۹۰ پایاننامه: معنای زندگی از دیدگاه ملاصدرا دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی ۱۳۸۳ پایاننامه: تأثیر فلسفه در آثار تفسیری ملاصدرا دانشگاه مفید، قم، ایران کارشناسی فلسفه