قرآن، نقشه و شرایط داشتن یک زندگی سعادتمند و همراه با رضایت را بیان کرده است. مطابق تعالیم قرآن، زندگی اگر توحیدی باشد، به دلیل توحیدی بودنش شکلی خاص دارد و اگر غیر توحیدی باشد، صورت دیگری خواهد داشت. زندگی توحیدی یعنی باورها و رفتارهای انسانیای که متاثر از آموزه های وحیانی است که در گفتار و رفتار انبیا و اولیای الهی بروز مییابد. یکی از تمایلات و استعدادهای درونی انسان، میل و نیاز به داشتن بهجت، آرامش، خرسندی و رضایت در زندگی است. با این حال، در میان پژوهشهای انجام شده، تالیفات کمتری به چشم میخورد که به بررسی جامع رضایت در متون اسلامی پرداخته باشد لذا، این مطالعه با هدف بررسی رضایت در مکتب اسلام و قرآن انجام شده است. در ابتدا به صورت اشارهای، به مفهوم رضایت در روانشناسی میپردازد، سپس با تحلیل آیات قرآن، روایات و تعالیم اسلامی مفهوم رضایت را از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار میدهد. بر این اساس، معنای فرایندی رضایت بر اساس آیات قرآن و دقت در واژه های بهکار رفته در آن واژه، مقدمات، لوازم و نتایج واژه و ارتباط گزاره های آیات، همچنین معنای آن بر اساس لغتنامه ها به این صورت به دست آمد: موافقت و نداشتن کراهت به صورت صفتی ثابت و راسخ در قلب و نفس در مقابل عوامل بیرونی و درونی از جمله مقدرات، حوادث، ابتلایات که منجر به نشاط و پویایی میشود. این مقاله با مشارکت نرگس ضرغامی فر نوشته شده و در پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی،علوم تربیتی و سبک زندگی، قزوین، موسسه آموزش عالی تاکستان- دانشگاه پیام نور استان قزوین، ارائه شده است.
بیوگرافی استادیار گروه معارف اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی تحصیلات دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران دکتری مدرسی معارف، گرایش مبانی نظری اسلام ۱۳۹۰ پایاننامه: معنای زندگی از دیدگاه ملاصدرا دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی ۱۳۸۳ پایاننامه: تأثیر فلسفه در آثار تفسیری ملاصدرا دانشگاه مفید، قم، ایران کارشناسی فلسفه